tirsdag 29. april 2008

28. April ”En helt ny motivasjonsfaktor”

Hva motiverer et sunt ektepar til fortsatt å holde sammen både i gode og onde dager? Er det på grunn av felles økonomi? Er det frykten for skilsmisse? Kan det være slik at et ekteskap holdes sammen på grunn av god gammel vane? Vel, forhåpentlig vis er det noe langt dypere og sterkere som holder et ekteskap sammen. Forhåpentligvis er årsaken ”Agape-kjærlighet”.

Det geniale med å leve ”E.Kr” og ikke ”F.Kr” er at Gud har vunnet våre hjerter på en meget kjærlighetsfull måte. 1Joh 4:10 forklarer oss hva Agape-kjærlighet er ved å si: ”I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder”. Gud elsket altså oss så høyt at Jesus ble sendt til jorden for å ta bort våre synder! Det var på denne måten Gud vant hjertet vårt. Når vi innså hvor stor Hans kjærlighet var til oss, smeltet vårt hjerte og ”vi begynte å elske Ham, fordi han elsket oss først” (1.Joh.4:19).

”Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet”, sier Jesus i Joh.15:9. Det er slik vi blir motivert til å fortsette vårt ”ekteskap” med Herren. Det er ikke på grunn av felles økonomi, frykten for skilsmisse eller av god gammel vane. Det er på grunn av KJÆRLIGHET: Han elsket oss først. Han elsker på tross av. Hans kjærlighet er konstant til tross for at vår kjærlighet til Ham svinger i styrke. ”Og vi har kjent og trodd den kjærlighet som Gud har til oss. Gud er kjærlighet. Den som blir i kjærligheten, blir i Gud, og Gud i ham” (1.Joh.4:16).

I dag vil jeg at du skal nyte av å leve ”E.Kr” og ikke ”F.Kr”. ”E.Kr” gjør vi ikke ting for Herren fordi vi må, men fordi vi av hengiven kjærlighet vil. Det er derfor vi kan si Amen til Jesu ord i Johannes 14:15: ”Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud”.

Disiplene

Ingen kommentarer: