søndag 27. april 2008

26. April ”Ny kjæreste”

Det er aldri pent å bytte kjæreste sånn uten videre, men denne gangen er jeg overlykkelig for å ha gjort det. Neida, jeg snakker ikke om min litt brokete ungdomstid, men om frelsen i Jesus Kristus. Før Kristus hadde jeg meg selv som kjæreste. Jeg gjorde hva jeg selv ville og ønsket å være meg selv til behag. Det var enklest slik. Da var jeg i hvert fall garantert å alltid være tilfreds og få det som jeg selv ville.

Å ha seg selv som kjæreste blir fryktelig kjedelig etter en stund. Dessuten blir man sykelig selvopptatt. Det var derfor en sann befrielse å bytte kjæreste. Jeg var 17 ½ år gammel. På et ungdomsherberge i Vilvoorde, Belgia, møtte jeg Jesus, ble jeg frelst og født på nytt. Jeg fikk ny kjæreste og forelskelsen sitter i enda.

”For jeg er nidkjær for dere med Guds nidkjærhet. Jeg har jo trolovet dere med én mann, for å fremstille en ren jomfru for Kristus”, sier Paulus i 2Kor 11:2. Når du og jeg ble frelst byttet vi kjæreste. Vi ble trolovet med Kristus. Det å være trolovet betyr at man har innledet et såpass seriøst hjerte til hjerte forhold at man har bestemt seg for å gifte seg. Men ser du frem til bryllup?

”La oss glede oss og fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, og hans brud har gjort seg rede. Det er henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine lin er de helliges rettferdighet. Og han sier til meg: Skriv: Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid! (Åp 19:7-9).

Du og jeg skal gifte oss. Vi skal gifte oss med Herren. Vi er bruden. Han er brudgommen. I vårt liv er det altså ikke vi som er i sentrum, men Ham. Det er derfor Paulus kan si i Gal.2:20 ”Jeg lever ikke lenger selv, men for Ham som elsket meg og gav seg selv for meg”.

Det å leve ”E.Kr” er litt uvant. Man har ikke lenger seg selv som Herre og Mester. Man kan ikke lenger leve som om man var ”singel”. Man lever som om man er trolovet. Det er det man er. Trolovet med en som elsker på tross av. Trolovet med en som elsker til døden. Trolovet med en som elsker forbi døden. Takk Gud for at vi har byttet kjæreste! Siden Han har elsket oss slik, la oss forbli rene jomfruer til Herrens ære.

Disiplene.

Ingen kommentarer: