tirsdag 22. april 2008

22. April ”En ny bror”

Disse dagene har vi sett at vi har fått en ny mor og far. I dag skal vi se at vi også har fått en ny bror. Heb 2:11 sier nemlig: ”For både han som helliggjør, og de som helliggjøres, er alle av én. Derfor skammer han seg ikke ved å kalle dem brødre”. Jesus er altså blitt vår bror, men er Han noe mer enn bare en bror?

Jesus er Guds sønn. Ikke slik å forstå at Gud hadde en kone oppe i himmelen som Han hadde en sønn med. Nei, Bibelen kan fortelle oss at før himmelen og jorden ble til, var Jesus sammen med sin Far og var en medskaper til skaperverket (Kol.1:16). Det at Jesus eksisterte i Himmelen før Han ble menneske, kaller vi preeksistens. Jesus og Gud var ett i natur og vilje selv om de er 2 ulike personer. Jesus kalte Gud for ”min Gud og Far” (Joh.20:17) og Gud kalte Jesus for ”min sønn” (Matt.17:15).

Mange barn ligner sitt opphav. Jesus ikke bare ligner, Han er en tro kopi av Gud selv. Han er Guds bilde. Jesus sier til og med til sine disipler at ”den som har sett meg har sett Faderen” (Joh.14:9) og ”jeg og Faderen er ett” (Joh.10:30). Når vi leser om Jesus i Bibelen, kan vi vite at
slik som Han er, slik er Gud. Han er selvfølgelig ikke sin egen Far, men Han er Gud kommet i menneskekropp. Når Jesus gikk på jorden, helbredet Han syke, kastet ut onde ånder, oppvekket døde og gjorde godt mot alle mennesker. Dette gjør Han i også i dag. La oss slippe Jesus til i våre
menigheter og i våre liv! (Hebr.13:8).

Selv om Jesus er Guds sønn, er Han også samtidig sønnen til Maria. Jesus var altså ingen åndeskapning når Han gikk her på jorden. Han var et menneske av kjøtt og blod. I og med at Guds sønn ble et menneske som oss, kunne Han identifisere seg med oss som mennesker. Med andre ord kan Han forstå hvordan du og jeg kan oppleve hverdagen. Ved at Han ble menneske kunne Han også gjenopprette det som det første mennesket, Adam, hadde gjort feil, nemlig å føre synd og død inn i verden. Dette gjorde Han ved selv å ikke synde. Det er derfor Bibelen også kaller Jesus for ”den siste Adam”. Ved å dø sonofferdøden på korset gjeninnførte Jesus forsoning og muligheten for evig liv inn i verden igjen.

Jesus var og er fortsatt Guds talerør. Han er full av guddommelig liv. Dette livet gir menneskene lys og harmoni (Joh.1:4). Han er full av sannhet. Sannheten setter mennesker virkelig fri. Fri fra oss selv og fri fra Satan, synd, sykdom og død (Joh.8:30-32,36). Jesus kom også for å vise
oss Gud og veien til Ham. Å erkjenne at Jesus er veien, sannheten og livet, innebærer at man anerkjenner Jesu tjeneste som Guds talerør på jorden, og Ham som den eneste løsningen til verdens problem.

Jesus er ikke bare en snill mann med et lam rundt halsen slik noen bilder viser. Jesus er også Kongenes Konge. I denne tittelen ligger det blant annet at Jesus er den som Gud har innsatt som dommer og hersker over jorden. Menighetens Konge er altså Jesus. I tusenårsriket kommer
Jesus til å herske over alle politiske herskere på jorden. Han vil være Kongenes Konge og Herrenes Herre. Som kristne må vi innse at om Jesus virkelig er Kongenes Konge kan vi ikke ha andre konger enn Ham. Dette være seg vårt eget ego, eller det å sette andre politiske autoriteter høyere enn Jesus og Hans vilje. Det å ha Jesus som Herre og Konge får faktisk en rekke praktiske konsekvenser i livene våre.

Velkommen til et nytt og revolusjonerende liv ”E.Kr” hvor din familie er den mest spesielle familien i verden!

Disiplene.

Ingen kommentarer: