torsdag 20. mars 2008

21. Mars ”Ferdig med synden”

Jeg husker den dagen jeg var ferdig med gymnaset. Det var en fantastisk følelse. Jeg var fri. Fri til å jobbe eller fri til å studere videre. Uansett, aldri mer gymnas.

Det hadde vært ufattelig dumt av meg å trappe opp neste skolesemester ved ST. Olav VGS, Sarpsborg, med ransel på ryggen og bøker i sekken for å begynne på noe jeg var ferdig med. Er jeg ferdig, ja da er jeg ferdig!

Nøkkelen til å innse at man er ferdig er å forstå med hele seg at man er ferdig. Om jeg som 19 år gammel gutt ikke hadde forstått at skoleåret var ferdig, ja da hadde jeg jo dukket opp neste skoleår, men siden det var åpenbart at jeg hadde fullført mine 3 år og bestått eksamen, ja da var det ikke mer å hente for meg på den skolen.

Forståelsen av at vi er døde er altså viktig. Vi må forstå med hele oss at når Kristus døde, døde vi. Denne tanke er så revolusjonerende at Bibelen oppfordrer oss å bruke denne tanke som et våpen i vår daglige vandring.

1Pet 4:1-2 oppfordrer oss til å bevæpne oss med tanken om å være ferdig med synden. Her sier Peter: ”Da nå altså Kristus har lidt i kjødet (døde), så må også dere væpne dere med den samme tanken, at den som har lidt i kjødet (døde), er ferdig med synden slik at dere ikke lenger skal leve etter menneskers lyster, men etter Guds vilje, den tid dere ennå skal være i kjødet.

Kjære leser. Du er død. Du er ferdig med synden. Tropp ikke opp på St. Olav VGS neste skoletermin når du allerede har fullført studiet. Du har fullført. Du er fri. Du er død. Du er ferdig med synden!

Disiplene

1 kommentar:

Anonym sa...

Så enkelt, og likevel så vanskelig :-) Takk for nok en flott artikkel!