torsdag 6. mars 2008

6. Mars ”Slik som treet er, slik er grenen”

I går så vi at du og jeg er grener på vintreet, Kristus. Vi så at dette faktum gjør at vi kan slappe av, siden Jesus både er treet som bærer oss og selve sevjen som får oss til å blomstre.

En ting jeg vil vise deg ut i fra Jesu bildebruk om Vintreet, er at en gren ikke stresser med å bære frukt. Har du noen sinne sett en gren som stresser, stønner og presser frem frukt? Selvsagt ikke. Hva gjør så grenen for å bære frukt? Jo, ingenting! Det vil si, alt den gjør er å forbli hvilende i selve treet! Heb 13:21 sier: ”må HAN gjøre dere dyktige til alt godt, så dere kan gjøre hans vilje, ved at HAN virker i oss VED Jesus Kristus det som er godt i hans øyne”.

For meg er dette en revolusjonerende tanke. Før trodde jeg at jo mer jeg fastet, ba og evangeliserte, jo mer frukt bar jeg for Gud. Missforstå meg rett, alt dette er gode ting, men det bærer ikke Jesus-frukt! Jesus-frukten kommer bare når jeg forblir i Ham. I Joh 15:5 fortstetter Jesus med å si: ”Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre”.

Noe av det mest talende med Jesu bildebruk om Vintreet og grenene er det faktum at ” Slik som treet er, slik er grenen”. Grenen er ikke en separat ting på et tre. Den er heller ikke et fremmedobjekt som av en feiltagelse er innpodet på treet. Nei, slik som treet er, slik er grenen. Treet og grenen har samme natur. Treet og grenen er sammensveiset. Treet og grenen kan rett og slett ikke separeres.

1Kor 12:27 underviser oss at: "Dere er Kristi legeme, og hver for seg hans lemmer” og 1Joh 4:17b forklarer at: ”For slik som han er, slik er også vi i denne verden”. Det at du har blitt en gren innebærer altså at du har blitt ett med Vintreet, Jesus. Du er sammensveiset med Ham. Du har samme natur som Ham (2.Pet.1:4). Du har blitt lik Ham. For slik som Han er, slik er du og jeg i denne verden.

Gratulerer med å være en gren på Vintreet. Kristenlivet kan ikke bli bedre enn dette. Nyt tilværelsen!

Disiplene.

Ingen kommentarer: