søndag 30. mars 2008

30. Mars ”Forbli”

Det tredje verbet jeg ønsker å snakke litt om er verbet ”bli” eller ”å forbli”. Verbet kan sammenlignes med verbet ”å bo” som vi så på i går. Man ”blir” eller ”forblir” så lenge på en plass at man kan si at man faktisk BOR der.

Jesus vil at vi skal forbli boende på minst 3 forskjellige plasser. Den ene plassen er i Jesu kjærlighet. Joh 15:9 sier: ”Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet”. Det å bli eller forbli i Jesu kjærlighet er å lære seg å ta i mot Hans uendelige godhet og nåde hver dag – spesielt når du ikke fortjener den. Det er derfor Romerne 5:20-21 sier: ” Men der synden ble stor, ble nåden enda større! Og likesom synden hersket ved døden, så skal også nåden herske ved rettferdighet til evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre”.

Når du tar i mot Hans nåde spesielt når du ikke har fortjent den kommer du til å herske i livet. Det er derfor Jesus vil at du skal ”forbli i Hans kjærlighet”.

Det andre området Jesus vil at du skal forbli er i Hans Ord. Joh 15:7 sier ”Dersom dere blir i meg, og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det”. Her har vi et fantastisk løfte om bønnesvar. Hva skal vi gjøre? Jo, kun forbli i Ordet! En annen fordel med å forbli i Guds Ord er at vi blir frie. Joh 8:31-32 sier jo som kjent: ”Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler.Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere”.

En tredje ting Jesus vil at vi skal forbli i, er i Ham selv. Johannes 15:4 sier det så klart: ”Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg”. Det å forbli i Jesus er å hvile i troen på at det Jesus har gjort for oss holder. Det holder ikke bare til frelse, men også til helliggjørelse, åndelig frukt og tjenestegjøring.

Disse dagene i mars har du lært deg verbene ”sitte, bo og forbli”. Dette er livsviktige verb en kristen må praktisere. Jeg lar Jakobs brev få avslutte dagens andakt med følgende formaning: ”

Jak 1:22-25: ”Men vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere, ellers vil dere bedra dere selv.
For dersom noen er en Ordets hører og ikke dets gjører, da ligner han en mann som ser på sitt naturlige ansikt i et speil –han så på seg selv og gikk bort, og glemte straks hvordan han så ut.
Men den som skuer inn i frihetens fullkomne lov, og fortsetter med det, slik at han ikke blir en glemsom hører, men gjerningens gjører, han skal være salig i sin gjerning”.

Ha en salig dag fullt ut opptatt med å sitte, bo og forbli.

Ingen kommentarer: