lørdag 22. mars 2008

23. Mars ”Du er et tempel for Den Hellige Ånd”

I det gamle testamentet bodde Guds Ånd i det jødiske templet. Når Jesus Kristus oppfylte den gamle pakt og avskaffet den (Ef.2:15, Rom.10:4) forlot Guds Ånd det jødiske templet og flyttet inn i et annet tempel, nemlig den troendes ånd. 1Kor 3:16 sier: ”Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?”.

Det at Guds Ånd bor i oss har enorme konsekvenser. En av konsekvensene er at du har Hans liv inne i deg. Johannes 7:38-39 sier: ”Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd de skulle få”.

Dette overnaturlige livet kan du drikke av hver eneste dag. Det å lære seg å nyte av Guds Ånds liv i deg gjør at du blir tilfreds og harmonisk. I Johannes 4:14 sier Jesus: ”Men den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv”.

Ofte har vi kristne ikke helt forstått hvordan vi skal drikke. En måte å drikke på er å tale i tunger. Det å tale i tunger eller bli ”åndsdøpt”, som vi kaller det, er tilgjengelig for alle troende. Mark 16:17 sier som følger: ”Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de…tale med tunger”.

Tungetale produserer kraft. Det greske ordet for kraft er ”Dynamis”. I Apg 1:8 lover Jesus oss denne kraften. Han sier her: ”Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende”.

I dag oppmuntrer jeg deg til å bli mer kjent med Den Hellige Ånd. Han bor inne i din ånd. Han vil gi deg kraft og styrke. Han vil produsere liv og overflod av liv inne i deg. Nyt av Hans nærvær og la Ham få ta mer og mer over i livet ditt.

Ha en åndsfyllt dag!

Disiplene.

Ingen kommentarer: