mandag 10. mars 2008

9. Mars ”Kalt av nåde”

Stort sett har jeg levd mitt kristne liv ut i fra min egen styrke. Jeg har spist en hel del fra Kunnskapens Tre på godt og ondt. Jeg tenker ikke på bibelstudier som ikke har vært bra, men på ulike åndelige øvelser jeg har praktisert for på denne måten å pumpe opp en slags energi for ”å være på hugget”. Jeg tror fortsatt på at ”den som taler i tunger oppbygger seg selv” (1.Kor.14:4), men åpenbaringen om at ”hvilen i Guds Nåde produserte liv i overflod”, var et sjokk som sitter i meg den dag i dag.

Hele livet handler om å forstå Guds Nåde. Gud vil nemlig at alt hva vi gjør skal ha sin kilde i Livets Tre. Nådens Tre. Vintreet, Kristus. Når livet vårt blir en frukt av Livets Tre, vil vi dufte av liv og Jesus vil få all oppmerksomhet og ære. Livet blir en vandring i Nåde. En nåde fra start til mål.

Det aller første du og jeg må oppdage er at vi er kalt av nåde. Du skjønner, du og jeg ble kalt av Gud før vi rakk å gjøre en eneste god gjerning. Før vi rakk å vise Gud at vi virkelig var ”rett hest å satse på” utvalgte og kalte Gud oss. Du hadde rett og slett ingenting med ditt kall og din utvelgelse å gjøre. Det var ufortjent. Det var på tross av. Det var av ren, skjær Nåde.

I Jeremia 1:5 sier Gud til profeten: ”Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg. Jeg satte deg til en profet for folkene”. Ser du? At Jeremia var kalt var ikke hans fortjeneste. Det var ikke fordi Jeremia var en gudsmann at Gud kalte ham. Nei, Gud kalte Jeremia før han ble født, så han ikke kunne rose seg av sin åndelighet.

Paulus hadde akkurat samme forståelse av Guds Nåde. I Gal 1:15 sier han ”Men da han som utvalgte meg fra mors liv og kalte meg ved sin nåde…” Når det går opp for oss at kallet og utvelgelsen er et resultat av Guds Nåde mot oss allerede før vi ble født, kan vi hvile i den oppgave vi opplever Gud har for oss. Vi kan hvile i at siden det er Han som har kalt og utvalgt oss, er Han også mektig nok til å få oss ut i tjeneste. Jo mer vi hviler i Kristus, jo mer vil Jesus i oss komme til syne og gaven kommer i funksjon.

I dag vil jeg at du skal innse at Gud vil vi skal leve av Hans nåde, fra start til mål. Han vil at vi skal forstå at vårt kall og vår utvelgelse ikke er på grunn av at vi er flinke eller åndelige nok. Nei, Jesus sier tvert imot i Joh 15:16: ”Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere, og bestemt dere til å gå ut og bære frukt. Og deres frukt skal vare, for at Faderen skal gi dere alt det dere ber ham om i mitt navn”

2Tim 1:9 stadfester dagens andakt ved å si: ”Han er den som har frelst oss og kalt oss med et hellig kall. Han gjorde det ikke etter våre gjerninger, men etter sin egen rådslutning og nåde, den som han gav oss i Kristus Jesus fra evighet av”.

Disiplene

Ingen kommentarer: