fredag 19. september 2014

Definisjonen av å praktisere kjærlighet

Vi har hørt det ofte: "Jeg elsker Jesus". "Love the Lord". "Å elske Herren løser alle problem". "All You need is HIS love". Disse klisjeene er i for seg helt fine og flotte, men spørsmålet vi må stille oss er HVA BETYR det å elske Jesus? Hva INNEBÆRER det å elske Gud?

For å finne ut det må vi studere Bibelen nøye. Den siste bokstaven i TTLLE er en E. Een står for: "Elske Gud på rett måte". For; det er nemlig fullt mulig å elske Gud, men ikke på en rett måte. Det er nemlig Bibelen som definerer HVORDAN vi skal elske Gud.

Joh.14:15 sier: "Hvis dere elsker meg, VIL dere holde mine bud" og 1.Joh.5:3 sier: "Dette er hva kjærligheten til Gud betyr; at vi HOLDER Hans bud".

Det å elske Gud og Jesus er altså ikke bare en følelse. Å elske Jesus er ikke å løfte hendene i et lovsangrituale. Å elske Jesus er en handling gjort ut i fra et helt hjerte. En handling som samstemmer med Guds bud. En handling som samstemmer med Bibelens lære (Joh.4:22-24).

Det er derfor på sin plass å stille spørsmålene: Elsker man Jesus når man velger å avtjene militærtjeneste (Jesaja 2:4b)? Elsker man Herren når man bevisst ikke praktiserer påbudet om å forkynne ALT hva Jesus lærte (Matt.28:18-20)? Har man en ekte kjærlighet til Gud i hjertet dersom man godtar umoralsk livsstil i menighetene (1.Kor.6:9-11)? Elsker man Jesus når man ikke ønsker å gjøre opp med falske læresetninger og pengekjære predikanter (1.Joh.2:3-6)? Viser menighetens ledere kjærlighet til Gud når man gjør menigheten om til en bedrift og fårene går for lut og kaldt vann (Esekiel 34)? Dersom man ikke ekskluderer de av medlemmene som ikke ønsker å følge Jesus, elsker man Menighetens eier da (1.Kor.5:1-2,6-7,9-12)?

Milliarder av mennesker sier at de elsker Gud. De synger om det med løftede hender og med tårer i øynene hver eneste uke. De har garantert en varm og god følelse i hjertet. Problemet er bare at Bibelen ikke definerer kjærligheten til Gud som en varm og god følelse i hjertet. Den sier "Elsker dere meg vil dere holde mine bud.Den som har mine bud og holder dem han er den som elsker meg. Den som ikke elsker meg, holder ikke mine bud. Den som sier at han har lært Ham å kjenne, men ikke holder Hans bud er en løgner og sannheten er ikke i ham" (Joh.14:15, 21, 24, 1.Joh.2:4).

Det er derfor TTLLE er livsviktige bokstaver å vite noe om når vi skal studere Bibelen.


Ingen kommentarer: