lørdag 6. september 2014

Hvorfor jeg ikke er Pinsepredikant

Jeg har blitt spurt hvorfor jeg ikke fortsatte som Pinsepredikant. Det er et spørsmål som egentlig krever et mye mer grundigere og dypere svar enn jeg gir i dag, men la meg bare belyse 1 side:

Når man studerer Bibelen, finner man fort ut at Bibelen består av flere en 2-3 viktige sannheter. Jesus lærte oss om Gud, om livet, om læren, om død, om livet etter døden, om Gehenna, om Israel, om organisering, om Menigheten, om jorden, om eldstebrødre kriterier, om falske Kristne, om moral, om et oppdrag, om en hensikt, om Himmelen og hva som skjer der, om nåde, om tro, om menneskeskapte tradisjoner, om Guds navn, om vi skal delta i krigføring eller ikke, ja slik kan vi fortsette side opp og side ned.

"Dessverre" ble jeg frustrert over bare kunne undervise 2-3  viktige sannheter i dette kirkesamfunnet. Dersom jeg underviste om andre tema enn det som bevegelsen mente var "sentralt", fikk jeg tilsnakk. "Vi skulle bare passe på å holde oss til det sentrale". Dessuten var ikke menighetene så interessert i å høre ulike tema. De ville helst høre om "Hvem de var i Kristus", om "Seirende Tro" og om "autoriteten i navnet Jesus". Når tema "Nåde" kom på banen (som var helt nødvendig tema) ble det også etterhvert populært, det samme var temaet "Israel i endetidens lys av profetiene".

Men hvem er det som som skal avgjøre HVA vi skal undervise? Skal ikke Bibellærere undervise "Alt Guds Råd"? Eller som Bibelen av 2011 sier: "Hele Guds plan og vilje"? (Apg. 20:27)

Selvsagt skal vi det. Når dette ikke kunne gjøres var det nytteløst å fortsette. Jeg hadde kollegaer som ville undervise tema som de ikke turde å forkynne. Da hadde de mistet sitt "daglige brød". Jeg kan ikke, av respekt for dem, fortelle hvem dette er, men tema var blant annet Israel, Treenighet og Preterisme.

En jeg i dag studerer Bibelen med fikk vite av sine pinseledere: "Ikke streb slik. Lur ikke på doktriner. Slapp av og nyt hva Jesus har gjort for deg". Dette høres jo helt rett og helt sant ut. Det er bare det at dette er Satans fallgrøft nr 1. For det første praktiserer man ikke Misjonsbefalingen om å lære bort "ALT hva jeg har befalt dere". For det andre har dette med Gudsbilde å gjøre.

Husk at Gud sier: "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Når Pinsevennene forkynner at denne Guden er 3 personer og at Han torturerer mennesker som ikke tror for evig, ja da har man brått "skapt en annen Gud enn meg". Man forkynner et annet Gudsbilde enn det Bibelen gjør. Man forkynner altså en helt annen Gud. Det er derfor læresetninger er viktig. Det handler om å forklare Gud.

Læresetninger er altså ikke bare "læresetninger" for oss. Det hele handler om hvilket Gudsbilde vi vil formidle en døende verden. Da kan vi ikke holde oss til 2-3 viktige læresetninger. Vi må forkynnne "Hele Guds Råd".

8 kommentarer:

Anonym sa...

flott sagt ,men hvorfor jehovas vitner ? Kunne du ikke like godt startet for deg selv . dannet deg en egen menighet ?

Disiplene sa...

Bra spørsmål.

Det kommer av 2 grunnleggende syn jeg har.

1) Jesus sier at det skal finnes et folk på jorden som er Kristi Menighet (Apg.15:14, Matt.16:18, Titus 2:14, Joh.17:21-22). Dersom jeg skulle starte eget ville dette innebære at jeg ikke trodde at Gud allerede hadde et folk. Om Gud hadde et slikt folk Bibelen sier at han har, måtte jeg bare ydmyke meg og finne dette folket.

2) Jeg valgte Jehovas Vitner ene og alene fordi de bar Rikets frukt og for at de hadde læresetninger og livsstil som samstemte med Bibelen (Matt.21:43, Matt.7:20)

Anonym sa...

Jeg ble litt nyskjerrig...er det tendenser til uenighet om hva som er rett bibelsk lære på vesentlige punkt blant pinsevennenes lederskap?

Disiplene sa...

Ja definitivt.

Selv kjenner jeg pastorer som ikke tror at Israel er Guds utvalgte folk, mens andre pastorer mener at de er det.

En annen pinsevennpastor jeg kjenner tror som Jehovas Vitner angående Helvetet, mens resten av menigheten "hans", har det tradisjonelle synet.

Like fullt blir nok Pinsevennene mer "samkjørte". Det utvikles doktrinære bøker i Sverige og de kommer nok også på norsk. USA er langt fremme i pentakostal teologi.

Når dette sies må det være på det rene at Pinsevennene ikke ser på seg selv som 1 organisasjon, men som en rekke autonome menigheter. Det er derfor både teologi og organisering er lokalt tilpasset.

Når nå flere pinsevenn ledere tar høyere teologisk utdannelse vil vi få et visst teologisk nivå fremover. For oss Jehovas Vitner er dette fantastisk informasjon. Da blir det mye lettere å resonnere med dem siden vi kan forholde oss til noe offisielt, noe skriftlig.

Anonym sa...

Hei Disiplene, og takk for godt begrunnet svar.
Når du skriver:
"Selv kjenner jeg pastorer som ikke tror at Israel er Guds utvalgte folk, mens andre pastorer mener at de er det.

En annen pinsevennpastor jeg kjenner tror som Jehovas Vitner angående Helvetet, mens resten av menigheten "hans", har det tradisjonelle synet."..

..så må det vel være veldig vanskelig for slike pastorer å fortsette som det, vel og merke dersom de ikke "fortrenger" betydningen sv så viktige lærespørsmål?
Ta f.eks dette med helvete;
Det Gudsbilde denne læren tegner et bilde av en sdistisk natur. Det kan ikke samstemme med Guds egenskaper slik bibelen viser: Fullkommen kjærlig, rettferdig, nådig, rik på miskunnhet og godhet, osv.
Beskrivelsen av tilstanden i helvete er altså uforenlig med Guds egenskaper.
Håper derfor det er slik du skrev annet sted at mange slike nok hører "stemmen: ;"Her er veien, gå på den"..og at de også "tør" ta de nødvendige skritt, slik dere allerede har gjordt.

Disiplene sa...

Bra sagt!

Anonym sa...

Jeg er oppvokst i pinsemenighet. Der har vi da blitt opplært at 3enigheten er en og samme gud. Kan ikke si jeg vet om noen som har ment noe annet derfra. Eller?

Disiplene sa...

Hei Anonym. Så spm ditt først nå. Beklager.

Vet ikke om jeg forstår helt hvor du vil, men det er jo slik at Pinsevennene ser den 3-ene gud som 1 gud. Det er helt rett observert. Det er dette pinsevennene lærer.

Jehovas Vitner på sin side hevder at det ikke finnes en 3-enig gud. Vi tror at Jehova er Jesu Far (Joh.20:17,Joh.8:54) og at Jesus er Sønnen til Jehova (Joh.3:16).

Det gjør at Pinsevennene dyrker 3 personer som utgjør 1 Gud, mens Jehovas Vitner dyrker 1 person som utgjør denne ene guden (Joh.17:3, 1.Kor.8:6)