onsdag 17. september 2014

Lyde på Guds måte

En dag kommer Kristus til å si: "Jeg har aldri kjent dere", men til hvem sier han det? Han sier det blant annet til mennesker som har gjort tegn, under, mirakler i Jesu navn (Matt.7:22) Men i alle dager....Peter, Jakob, Johannes, Paulus, gjorde ikke de mirakler i Jesu navn?????? Joda, de gjorde det. Apostlenes gjerninger er full-proppet av historier om at Apostlene gjorde mirakler.

Like fullt sier Jesus det han sier i Matt. 7:22. Dessuten sier han noe enda mer forvirrende i verset før. Vers 21 sier nemlig at de som får evig liv er "de som gjør min Himmelske fars vilje". De som gjorde mirakler skal ikke få evig liv, mens apostlene, som gjorde mirakler, fikk evig liv (Luk.22:28-30). Er det en motsetning her? Hvordan skal vi forstå dette?

Vel, for å forstå dette må vi studere Bibelen NØYE. La meg ta et eksempel. Gjorde det gamle Israel Guds vilje dersom de hadde valgt å ikke ofre syndoffer? Nei. Syndofret var pålagt i den Mosaiske lovpakten. Hva med de israelitter som levde etter år 33? Skulle de ofre syndoffer? Nei. Dersom disse israelittene hadde ofret syndofret hadde de mistet Guds gunst. Jesus Kristus var jo syndofret som ble ofret en gang for alle.

For å forstå hva Guds vilje er må man altså "gjøre rett sak til rett tid". For å kunne det må man kjenne Bibelen, forstå den og være med Guds folk som ledes av Jesus Kristus.

Mange som hevder de er kristne lyder ikke Jesus på Guds måte. Jesus sier: "Dere er mine venner DERSOM dere gjør jeg det jeg befaler dere" (Joh.15:14). Hva har han befalt? Mange ting, men én av de mest grunnleggende tingene er "å gå ut i hele verden og gjøre alle til disipler og å lære dem å holde ALT hva han har befalt" (Matt.28:18-20). Hva kan vi forstå av dette?

Jo, én ting er at dersom man ikke praktiserer Misjonsbefalingen lyder man ikke Gud på Guds måte. Man har sikkert gjort mange gode gjerninger, men ikke Guds bestemte vilje. Man har ikke gjort "rett sak i rett tid". Dette er alvorlig. Slike mennesker risikerer nemlig å få høre "jeg har aldri kjent dere".

Den første L i TTLLE står altså for å "Lyde på Guds måte". Misjonsbefalingen er bare 1 ting vi er pålagt å lyde. Det er masse andre ting også. Hvordan finner vi ut av hva Gud krever av oss? Ved å studere Bibelen NØYE. Jehovas Vitner vil veldig gjerne hjelpe deg med dette slik at også du kan gjøre "rett sak til rett tid" å få muligheten til å høre: "Vel gjort du gode og tro tjener. Du har vært trofast i det lille, se jeg setter deg over større ting. Gå inn til din Herres glede" (Matt.25:14-30)


Ingen kommentarer: