lørdag 3. januar 2015

40 % av fri menighets medlemmene leste ikke i Bibelen 2014

Før jul foretok meningsmålbyrået InFact en undersøkelse for avisen Dagen.  De skulle finne ut hvor mye Ola Nordmann leste i Bibelen. 70 % svarte at de ikke hadde åpnet Bibelen i 2014.

Avisen Dagen sier at dette ikke var det mest sjokkerende. Det som var helt katastrofalt var at 40 % av fri-menighets medlemmene heller ikke hadde lest i Bibelen i 2014.  Bare 18 % av medlemmene leste i Bibelen "ofte".

Det er altså disse menneskene som hevder at Jehovas Vitner har feil. Det er disse menneskene som hevder at vi er en sekt og at man skal holde seg langt unna de bibelstudiene som Jehovas Vitner går fra hut til hus og tilbyr sine medmennesker. Disse påstår hardnakket at Gud er med dem og deres menigheter. De kjenner nemlig Jesus og Jesus har gjort dem fri. Så fri at de slipper tydeligvis å lese i Bibelen sin...

Jehovas Vitner har et annet syn på Bibelen og Bibellesing. Hver uke leser den globale menigheten mellom 3-5 kapitler i Bibelen sammen som menighet.Vi setter av tid hvert ukemøte for i fellesskap drøfte hva vi har lest. Nå er alle menighetene i Josva 16. Når Bibelen er lest ut, begynner vi i 1.Mosebok igjen. Slik holder vi på år ut og år inn.

I tillegg leser Jehovas Vitner Bibelen privat. Vi tror det er Guds Sannhets Ord (Joh.17:17). Alt i Ordet er inspirert av Gud og nyttig (2.Tim.3:16-17) og vi er helt avhengig av å "spise ordet hver dag" (Matt.4:4). Uten Guds Ord i våre liv er vi uten sannhet, mat, veiledning og den rettledning vi behøver.

Salme 119:105 sier "Ditt Ord er lykt for min fot og et lys på min sti". Hvor sant er ikke det? Hva som skjer når dette verset ikke praktiseres ser Jehovas Vitner daglig når vi er ute og vitner. Falske lærer som treenigheten, helvetet, udødelig sjel og Israel blir lurt inn i kirkemedlemmenes sinn. Ikke bare læresetningene blir feil. Også praksis blir feil. For har man ikke i tillegg sluttet å gå fra hus til hus, tillater skilsmisse og gjengifte på ubibelsk grunnlag og ser mellom fingrene med krigføring og homoseksualitet?

Jehovas Vitne er helt "LOST" uten Guds Ord og dets veiledning. Vi innser det. Det er derfor vi sier som David i Salme 119:97-105:

" Å, hvor jeg elsker din lov. Dagen lang har jeg den i tankene. Ditt bud gjør meg visere enn mine fiender, for til uavgrenset tid er det mitt. Jeg har fått større innsikt enn alle mine lærere, for jeg har dine påminnelser i tankene. Jeg handler med større forstand enn eldre menn, for jeg har rettet meg etter dine befalinger. Fra enhver ond sti har jeg holdt mine føtter tilbake, for å kunne holde ditt ord. Fra dine rettslige avgjørelser har jeg ikke veket av, for du - du har undervist meg. Hvor behagelige dine ord har vært for min gane, bedre enn honning for min munn. På grunn av dine befalinger handler jeg med forstand. Det er derfor jeg har hatet enhver falsk sti. Ditt ord er en lampe for min fot og et lys for min sti."


Ingen kommentarer: