tirsdag 13. januar 2015

Hva lever du AV?

Den 11 januar snakket vi om "Hva lever du egentlig for?".  I dag har jeg lyst til å stille deg det ransakende spørsmålet: "Hva lever du egentlig AV?".

Jesus sier: "Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert Ord som utgår av Jehovas munn".

Vi kan derfor litt slurvet si at en kristen lever av å få Guds Ord inn i sitt hjerte og inn i sitt sinn (LES: 5.Mos.6:4-9).

I noen dager fremover skal vi se på hvorfor vi bør leve av Guds Ord og hvordan vi lever av Guds Ord. Vi skal også se litt på hvilke virkninger dette har på oss.

Jeg har bestemt meg for å leve av Ordet. Hvorfor det? Vel, først og fremst fordi Jesus sier at jeg skal leve av det (Matt.4:4), dernest vet jeg at jeg får en enorm uttelling av å gjøre det. 2.Tim.3:16-17 sier jo at dersom jeg lever i og av Guds Ord vil jeg bli istandsatt til ALL god gjerning. Det kan ingen universiteter eller utdanningsinstitusjoner skilte med. Jeg blir lært og trent av den Allmektige. Bare det er verdt å åpne boka for lesing. En tredje bonus er at Jesus sier at dersom jeg forblir i hans ord blir jeg en sann disippel. En disippel som blir fullstendig fri fordi jeg kjenner Sannheten (Joh.8:31-32). Det å kjenne Sannheten slik Gud vil at jeg skal kjenne den er virkelig en stor motivasjonsfaktor. Er du ikke enig?

Hvordan gjør jeg så dette praktisk? Vel, jeg setter av tid både på morgenen før arbeid og på kvelden etter arbeid til Bibellesing. Som regel koker jeg en kopp kaffe og nipper til den mens jeg rett og slett leser teksten slik den står. I denne fasen studerer jeg ikke Bibelen, kun leser den. Studie krever mer tid og flere dypdykk. Lese krever et sultent hjerte. Nå er det spising som gjelder, ikke analyser.

NB: Vit at Satan STRAKS ønsker å ta Ordet bort i fra ditt hjerte (Mark.4:15). Du bør derfor være mentalt og åndelig forberedt på noen velmenende mennesker plutselig vil ta tiden ved å komme på besøk eller ringe i telefonen eller at andre uforutsette hendelser plutselig inntreffer. Her gjelder det å beskytte "daten med Gud i Ordet".

Er du klar? Vil du leve av Ordet med meg? Bestem deg i dag og så snakkes vi mer i morgen!

Bon Appetitt






Ingen kommentarer: