mandag 19. januar 2015

Vær grådig - gjerne så grådig at du fråtser!

Høres denne tittelen ut som om den er basert på et bibelsk prinsipp? Ikke det? Jo, den er faktisk det. Siden du er en bonde og nettopp har studert Markus 4:27-28 har du sikkert lagt merke til vers 24-25 også. Her sier Jesus: "Gi akt på det dere hører. Med det mål dere måler ut med, skal det bli målt ut til dere, ja det skal bli gitt dere mer i tillegg".

Hadde dette noe med at du og jeg er bønder å gjøre?

Ja. For i vers 26 fortsetter Jesus med å si: "På den måten er Guds rike slik som når en mann kaster såkornet i jorden".

Altså: Istedenfor å "gi akt på det vi hører" kan vi heller si: "Gi akt på det du leser". Med det mål av Rikets såkorn du måler opp med i din bibellesing, skal det bli målt ut til deg, ja mer i tillegg!

Det er her griskheten og fråtsingen kommer inn. For dersom du vet at du får det du selv måler ut med, er det ikke lurt av deg å være en skikkelig fråtser?  Er det ikke lurt å måle opp maksimalt?

I dag når jeg leste bibelen tenkte jeg på dette. Den tiden jeg hadde fastsatt til bibellesing var forlengst gått ut. Jeg hadde ikke lyst til å slutte å lese. Nå hadde jeg endelig litt flyt på lesingen og jeg fikk masse ut av bibeltekstene. Hva gjorde jeg? Som nevnt tenkte jeg på vers 26 og bestemte meg for å få en ekstra dose Rikets såkorn. Jeg leste 3 ekstra kapitler.

Nå skal jeg ikke presse deg til å strekke deg maksimalt hver eneste gang du leser i bibelen. Du har selvfølgelig annet å gjøre om dagen enn å sitte å lese Guds Ord. Like vel kan du være obs på den tanken Jesus gir oss i vers 26 om at jo mer du akter på Ordet, jo mer vil du få selv.

Så: Vær grådig - gjerne så grådig at du fråtser!



Ingen kommentarer: