mandag 5. januar 2015

Er Matt.16:24 i det drøyeste laget?

Jesus sier: "Om noen vil følge etter meg må han fornekte seg selv og ta opp sin tortur pæl og følge meg" (Matt.16:24)

Det er mange som vil følge Jesus, men vil like mange fornekte seg selv?

Dette spørsmålet er reelt nå i julefeiringen. Vi studerer jo med mange mennesker. Flere av de har bestemt seg for å ikke lenger feire hedenske skikker. De skal ha ros. Skikkelig ros.

For det er ikke så lett når ektefellen, barna og resten av slekten forakter deg fordi du ikke lenger ønsker å delta i juletrepyntingen. Det er ikke så kjekt å få høre at du ikke lenger tror på Jesus fordi du ikke har samvittighet til å delta i julegudstjenesten eller at du er kald, kjærlighetsløs og hard når du ikke har kjøpt gaver som ligger under treet.

Bibelstudentene skal ha ros. Ros for at de like vel står. Ros for at de fortsatt er milde. Ros fordi de risikerer familie, ekteskap og venner bare fordi de fornekter seg selv for å følge ham de elsker, Jesus.

Men er det nødvendig at det skal være slik? Vel, en bibelstudent legger ikke opp til bråk. Han har bare ikke lenger samvittighet til å delta i feiringer han før var en del av (1.Pet.4:3-5). Han hindrer ikke andre i å praktisere det de vil feire. Det får være opp til dem. Samtidig har Jesus sagt noe om slike situasjoner en lojal bibelstudent kommer opp i. Han sier: 

"Tro ikke at jeg kommet for å bringe fred. Jeg har kommet for å bringe sverd. Jeg har kommet for å sette skille. Far mot Sønn. Datter mot mor. Svigerdatter mot svigermor. Og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg er ikke meg verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg er ikke verdig" (Matt. 10:34-37)

I dag applauderer jeg alle lojale. Dere har ikke hatt det lett. Jeg har selv sittet med noen av dere i dag og hørt hva dere har gått igjennom i desember måned. All ros og respekt til dere alle som velger Kristus fremfor familieidyll. Måtte dere alle få stor lønn.

Ingen kommentarer: