torsdag 8. januar 2015

Fordommer ødelegger mer enn man tror

"Jødene har skylden for alt. Visste du det?".  - En fantastisk god, snill, kristen og tilsynelatende oppriktig mann vi studerer med fra Irak var engasjert. "Joda - de sto også bak 9/11, Ebola viruset og de fleste krigene på jorden også".  Han ble brått litt mørkere i øynene...."dessuten, dere Jehovas Vitner. Dere tar jo ikke opp kollekt eller tiende, ikke sant? Vet du hvem som egentlig gir dere penger? Det er Sionist-staten! Israel sponser dere Jehovas Vitner".  - Han var dønn seriøs. Dette trodde han på. Det hjalp ikke å resonnere med ham. Jødene sto bak alt det onde.

Fordommer er noe absurde ting. Som regel er det både ulogisk og irrasjonelt. Måtte vi aldri ha fordommer i livene våre. Å dømme noen etter førsteinntrykk eller på grunnlag av rykter er verken rett eller rettferdig. Gud har ikke fordommer.

I dag sa en lærerstudent til meg (han visste ikke at jeg var JV) - "Jehovas Vitner er forferdelige. De er grusomme mennesker. De lager bråk i skolen hele tiden. Dessuten sier de at jeg vil brenne i Helvetet dersom jeg ikke tror som dem". Det er tredje gangen jeg hører noe tilsvarende. Noe så trist. Hvorfor?

Dette var nemlig en lærestudent. Om ikke så lenge er vedkommende ute å praktiserer sitt yrke. Hans fordommer mot en religiøs gruppe skinte igjennom. Det vil den også gjøre når han får barn av Jehovas Vitner i klassen sin. Da jeg fortalte ham at jeg var et JV reiste han seg opp og sprang ut. At JV ikke engang tror på et brennende Helvete ville han ikke engang høre på. Langt mindre svare på spørsmålet mitt om hva som gjorde oss så grusomme.

Å ha fordommer uten å ville være villig til å revurdere dem er synd. For det første lager vi et feil bilde av andre mennesker. For det andre videreformidler vi dette feilbildet til andre slik at de også får fordommer. For det tredje risikerer vi å såre andres følelser. Vi kan til å med rive ned deres gode navn og rykte.

Moralen? Tro alltid det beste om andre inntil det motsatte er bevist. Vær villig til å forandre deg når du ved hjelp av fakta finner ut at du har tatt feil om andre. Har du spredt feile rykter? Vel, ta en ringe runde og rett opp de feilene du har begått. Fordommer ødelegger nemlig mer enn man tror. Jakobs brev 3:2-10.

Ingen kommentarer: