fredag 7. mars 2014

Det dummeste jeg hører

Folk mener det så godt og jeg mener ikke å tråkke på noen, men jeg vil ta tak i et sjargong som ikke er bibelsk. Hva tenker jeg på? La meg først gi deg en gåte:

Når Jesus helbredet, var han flink? Når Jesus forkynte, var han flink? Når han døpte seg, var han flink?Hva med når han underviste, vekte opp døde, drev ut demoner og ba, var han flink? Jeg håper du svarer resolutt NEI på disse spørsmålene.

Du forstår poenget. Sjargongen jeg vil ha has på er: "Du er så flink". For tenk litt etter. Er dette en bibelsk måte å oppmuntre brødre og søstre på når det gjelder tjenesten for Gud?

Jesus var nemlig ikke flink. Han lot Gud få virke i og igjennom hans liv. I Johannes 14:10 sier han noe befriende, han sier: "Faderen som er i forening med meg gjør sine gjerninger". Det Jesus gjorde var altså å la Gud få virke i og igjennom ham. Var det noen som var flink, ja da var det i så fall Gud.

Hva med oss? Er vi flinke? Paulus svarer på dette ved å si "Det er Gud som får oss til å ville og til å virke etter sitt behag" (Filipperne 2:13).  Altså er det slik at selv ikke vi er flinke. Får vi en frukt av at vi lar Gud får lov til å virke i våre liv er det jo Guds Nåde - ikke vår egen flinkhet  - som bør roses! Hallo??? Har vi glemt at Galaterne 5:22-23 snakker om ÅNDENS frukt - ikke min og din frukt fordi vi har vært så flinke? Vi må forandre måten å tenke på. Ikke bare tenke, men også tale...

Paulus skjønte poenget. Han fortsetter videre med å si: "Jeg har arbeidet mer enn de fleste, det vil si; ikke jeg men Guds ufortjente godhet som er med meg" (1.Kor.15:10). Det var altså ikke han som var flink. Det var Guds ufortjente godhet som gjorde at han orket å tjene Gud så mye som han gjorde. Ser du forskjellen? Ser du den teologiske viktigheten? Hvor plasserer vi fokuset hen? HAM eller oss selv?

La oss derfor oppmuntre hverandre på en Bibelsk måte: Paulus hadde knekt gåten. Han forsto at det var Gud som virket frem det gode i ham - ikke sin egen flinkhet. Det var derfor han skrev: "For hva gjør deg anderledes enn en annen? Ja hva har du som du ikke har fått? Og når du da vitterlig har fått det, hvorfor skryter du da som om du ikke hadde fått det? Alt ros er derfor utelukket. Hvorfor?  Etter gjerningenes lov? Nei, etter troens lov (1.Kor.4:7 + Rom.3:27)




Ingen kommentarer: