mandag 17. mars 2014

Har du det bare i kjeften?

Spørsmålet er legitimt å stille ethvert menneske. Jeg er den første til å rekke opp hånden og svare et høyt, men flaut JA - OFTE. Vi mennesker har nemlig en enorm tendens til å snakke oss selv opp, men uten at gjerningene våre stadfester ordene.

Jesus sa noe interessant i Matteus 21:28-31. Her sa han ”En mann hadde to sønner. Han gikk bort til den første og sa: Sønn gå og arbeid i vingården i dag. Som svar sa denne: Det vil jeg herre, men han gikk ikke av sted. Han gikk så til den andre sønnen og sa det samme. Denne svarte ved å si: jeg vil ikke. Senere følte han anger og gikk like vel avsted”.

Jesus stilte så spørsmålet: ”Hvem av de to gjorde sin fars vilje?”.

Jeg har lest utallige bøker og hørt utallige prekener. De fleste jeg leste og hørte før 2010 har store lovnader, høye bekjennelser og vidløftige visjoner. Ingen av de ble oppfylt. Ordene virket så flotte, men handlingene bekreftet ikke ordene. Ved nærmere sjekk, tegnet de et bilde av seg selv og deres åndelige liv som viste seg å være eventyr. Bygningene de bygde var rett og slett luftslott og klærne de bar var keiserens nye.

Lær deg til én ting. La handlingene dine være det som taler - ikke ordene. Handlingene forkynner nemlig mer enn 1000 svulstige løfter og eventyrlige åpenbaringer. Det vakreste som finnes er mennesker med en beskjeden og ydmyk fremtoning, men hvor gjerningene beviser at de er disipler av Jesus. Vær en gjører – ikke bare en hører, så slipper du bedra deg selv og andre (Jak.1:22)

Ingen kommentarer: