torsdag 19. juni 2014

Bråkjekk, kul og tøff i trynet?

Nei, det var ikke beskrivelsen av de eldste i menigheten. Snarere tvert i mot. I dag har jeg lyst til å løfte opp de eldste i menighetene våre. Makan til folk. Er de ufulkomne? Ja. Kan de gjøre feil? Ja. Har de sine ting å slite med? Jepp.

MEN de har en veiledning de oppriktig forsøker å etterfølge. Dels den de får i fra Bibelen og dels den de får av Jehovas Organisasjon. Denne veilednigen produserer frukt. Den har jeg smakt på helt siden oktober 2010. Jeg er mekitg imponert. Spesielt når jeg har 24 års erfaring fra andre kirkesamfunn.

Jeg vil oppsummere karakterstrekkene for de eldste i menigheten slik Salme 18:35 sier: "Din mildhet gjør meg stor". Tross sine personlighetstrekk, hardt arbeidspress og et ansvarfult oppdrag er det mildheten som alltid skinner igjennnom hos disse menneskene. Denne mildheten gjør de store i mine øyne. Det skaper trygghet, ro, tillit og vekstmuligheter.

For, hvem vil ikke vokse åndelig når man har en eldste rundt seg som behandler en på en mild måte? En slik åndelig veileder kan oppmuntre, trøste OG formane slik at Ordet når hjertet. Man bare merker av hele sitt indre at brødrene bryr seg med Kristi mildhet.

Menighetens eldste er eksmepler for hjorden (1Pet.5:2-3 -bør leses!-) På samme måte som de behandler oss med verdighet, mild røst, med respekt og mennesker med fri vilje, bør også vi behandle hverandre.  La oss virkelig ha disse verdifulle mennene som forbilder i vårt daglige liv (Hebr.13:7 - bør også leses! -)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vær gode hyrder for den del af Guds hjord, I har fået ansvar for.
Jeg fant versene i dansk bibel.

Jeres tjeneste skal bygge på ønsket om at gøre Guds vilje og ikke fordi, I føler jer tvunget til det. Gør det ikke for pengenes skyld, men fordi I gerne vil. Pas på ikke at se menigheden som nogle, I hersker over, men vær et forbillede for dem.

Tænk på jeres ledere, som har talt Guds ord til jer.

Men eldste bør huske på hvorfor den store trengsel vil bli forkortet.

Hvis ikke Gud afkortede den periode, ville intet menneske overleve. Men nu bliver den afkortet for Guds udvalgtes skyld.

De utvalgte kan være mange steder

Da vil jeg sende mine engle ud under gjaldende trompetfanfarer for at samle mine udvalgte fra alle fire verdenshjørner, fra jordens og himlens yderste grænser.

Anonym sa...

noen vers i bibelen er vanskelig å godta for enkelte, som 1 Johannes 2:26 Jeg har skrevet det her til jer, fordi der er nogle, der prøver at føre jer på vildspor. 27 Men I har fået Helligånden, og han er altid hos jer, så I egentlig ikke har brug for, at andre skal undervise jer. Det er Helligånden, der hjælper jer til en sand forståelse af alle ting, for han lyver aldrig. Han har også lært jer betydningen af at holde fast ved Kristus.

Det er skrevet til de utvalgte.

Anonym sa...

Hva skjedde i oktober 2010 da?

FORTELL, FORTELL.

Spenningen stiger.

Disiplene sa...

Hei.

I korte trekk begynte vi å gå på møter på den tiden. Vi ble kjent med eldste fra forskjellige menigheter. Vi ferierte med deres familier og fikk sett hvordan de levde både på og utenfor menighetssammenheng.

Fellesnevner for alle (alle de vi kjente vel og merke - jeg kan jo ikke vite hvordan de jeg ikke kjenner egentlig er) - var at de var gjennomsyret av mildhet og beskjedenhet.

Dette sto i skarp kontrast til vårt forrige sammanheng hvor det å være "en gudsmann" var mer det å være en Alfa-Hann med gründer instingt, krativitet, sterk personlighet og litt passelig brautete fremtreden. En lederskikkelse "som alle visste hvem var" og hadde lyst til å "tjene".

Disse gutta i JVs er mere slike som tjener enn å bli betjent. Det er i alle fall vår erfaring.