mandag 23. juni 2014

Jeg bare eeeelsker sement...

Jeg bare elsker sement. Hvorfor? Det holder ting sammen. Det går an å bygge på. Uten sement, ingen fasthet og trygghet. Det hjelper ikke å bygge et fantastisk hus med vakre rom og nymoderne look dersom du ikke har bygd den på sement. Grunnmuren må ligge der dersom ting skal fungere.

Det åndelige livet fungerer heller ikke dersom du og jeg ikke har åndelig sement. Vi er helt nødt til å sementere fast grunnsannheter i livene våre dersom vi i det hele tatt skal fungere.

Én av de tingene som må sementeres fast FØR vi kan bygge videre på noe somhelst er at "Vi elsker Jehova, fordi HAN elsket oss først" (1.Joh.4:19). Alt springer ut fra at Gud elsket meg. Gud frelste meg. Gud tok det første initiativet for å redde meg. Han vet at jeg var en fiende, men like vel brydde han seg om lille meg og sendte sin Sønn for å gi meg liv (Romerne 5:8).

Sementblandingen kalles UFORTJENT GODHET. Jeg vil si jeg lever i den. Det er den som får meg til å ville. Det er den som får meg til å virke. Det er den som er drivkraften i hverdagen. Paulus sier i 2Kor.5:14 "Kristi Kjærlighet Tvinger Oss"  Det var ikke vår kjærlighet til Kristus som tvang oss, nei Hans kjærlighet til oss gjør at vi responderer. Ikke av tvang. Ikke av dårlig samvittighet. Ikke av skyldfølelse, men av en takknemmelighets respons over at HAN elsket OSS først.

For det er jo ikke slik at jeg klemmer barna mine "god natt" fordi jeg er flink. Det er jo ikke slik at jeg susser på kona fordi jeg skal døyve samvittigheten min. Det er jo ikke slik at jeg hjelper barna med leksene fordi jeg har lest i en bok at dette forventes av meg. Jeg gjør det av takknemmelighet. Takknemmelighet over at de elsker meg og at jeg får elske dem tilbake. Å bli elsket er ikke slitsomt. Å elske tilbake er heller ikke slitsomt. Religiøse bud, regler og krav som er selvpålagte er derimot slitsomt. Destruktivt slitsomt...

Så... Sement er en fin ting. Det grunnfester og stabiliserer. Dersom du sliter i livet med dårlig selvbilde, dårlig samvittighet, ikke fordi du lever i synd, men fordi du føler du ikke strekker til, ja da bør du SEMENTERE Jehovas ufortjente godhet som en grunnmur du bygger videre på. For uten denne grunnmur av UFORTJENT GODHET vil nemlig hele det åndelige huset ditt rase, uansett hvor nymoderne og fancy det ser ut på utsiden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

I det siste har jeg også tenkt på viktigheten av å ha kjærlighet til Gud.

41 Det betyr ingenting for meg om dere godkjenner meg eller ikke, for jeg vet så godt at dere ikke har kjærligheten til Gud i dere.

En annen ting jeg jobber med er å ikke bekymre meg for morgendagen :-)

Anonym sa...

Det er fint å meditere over Jesus, brødrene hans trodde ikke på han, og menneskene der han var vokst opp trodde ikke på ham, de ville kaste han utenfor en skrent eller stup. De religiøse lærerene trodde ikke på ham eller våget ikke å vise det i frykt for lederne.

Selv om Jesus gjorde utrolig mange mirakler.

Disiplene sa...

Hei.

Ja det er viktig å ha kjærlighet til Gud og ikke å gjøre ting av ren plikt eller dårlig samvittighet.

Personlig tror jeg at dersom vi sementerer fast sannheten om at Jehova elsker oss på tross av alle våre feil, mangler og brister, vil en del bekymringer fare.

Vi kan sammenligne dette med en familie. De små barna bekymrer seg ikke om de får mat på borde eller ei. Hvorfor? De bare VET at dette fikser mor og far. Mor og far elsker meg jo og dessuten er de voksne.

Slik er det med Jehova også. Han elsker oss og er voksen nok til å ta seg av oss. Matt.6:33. La oss sementere fast denne sannheten!



Anonym sa...

Derfor er det nå ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. For kraften i Guds ånd- og denne kraften er min ved Jesus Kristus- har befridd meg fra syndens og dødens onde sirkel. Rom 8:1-2(en levende bok) (LB)