mandag 9. juni 2014

Dine valg avgjør ditt liv

Vi må alle være bevisste våre egne liv. Skal vi være ærlige, vet vi at vi lever mellom 75-85 år dersom vi er heldige.  Men hvordan vet vi om vi har levd et vellykket liv eller ei?

Du har fått den gaven av å selv velge hva du vil bruke livet ditt til. Som vi så i går, valgte Moses å "hoppe av" hverdagens mas og kjas og heller leve et liv for Gud. Mange synes det er tull og tøys, andre forstår Moses´valg.

Husk: Moses kunne ha sagt: "Hei….vet du ikke at jeg er Prinsen av Egypt? Er det ikke smart av meg å velge å få både i pose og sekk? Det er ikke smart å bli alt for fanatisk. Det å dyrke Jehova innebærer ikke å bli rar eller sær, jeg kan jo godt tjene Gud på min egen måte".

Det er nettopp dette Jehovas Vitner ikke ønsker. Moses ønsket det heller ikke. Begge ønsket istedenfor å dyrke Gud på en måte Han selv godkjenner, ikke ved hjelp av en "selvvalgt gudsdyrkelse" (Kol.2:23 1988 versjonen). Tøft? Rart? Sært? Litt for fanatisk eller litt "too much"? Vel, uansett: Spillereglene for å dyrke Gud er det Gud selv som setter, ikke du eller jeg. Når du og jeg setter dem, dyrker vi Gud slik vi selv finner det for godt og slik velger vi vår egen form av religion. Det valgte Moses å ikke gjøre. Han tok konsekvensene av spillereglene Gud selv hadde fastsatt. Gud skulle dyrkes kompromissløst. Punktum. Finale. (Matt.22:37-38).

Vi har altså et valg. Velger vi å dyrke Gud på vår måte eller på Hans. Moses valgte å forlate et liv i luksus. Paulus valgte å forlate et liv som en populær religiøs lærer. Sakkeus forlot en trygg jobb. Det samme gjorde Peter, Jakob og Johannes. Apollos gav slipp på et liv som en populær predikant og Jesus valgte å dø istendet for å kompromisse med det han visste var rett. Hvilke valg tar du? Husk at dine valg avgjør ditt liv (5.Mos.30:19).

4 kommentarer:

Anonym sa...

hei. det har aldri vært noe poeng for meg om Jesus er Gud eller ikke. Det har aldri vært viktig for meg. Jeg har alltid gått til jesus i bønn, fordi han sa at jeg er veien,sannheten og livet og at ingen kommer til Faderen uten gjennom han. Gud tåler ikke synd så derfor er jesus mellommannen mellom Gud og mennesket også i bønn for å tilgi våre synder. jehovas vitner ber direkte til Jehova? Det tror jeg aldri jeg hadde turd . Så uansett om Jesus er guddommelig eller ikke. So what ? jesus er jesus. hvorfor gjøre et så stort poeng ut av det?.Gjør som jesus sa og kom til jesus.Han er hyrden .

Disiplene sa...

Hei

1. Så synd at du ikke bryr deg om dersom Jesus er Gud eller ikke. Dersom vi skal dyrke en gud, burde vi jo vite hvem vi skal dyrke, ikke sant? Når Jehova sier i 2.Mos.20:3 at vi ikke skal ha andre guder enn Ham, så er dette viktig for Gud. Leit å høre at det ikke er viktig for deg. Synes du ikke at dersom dette spørsmålet var så viktig for Gud at han skrev dette som det første budet, burde det være viktig for deg også?

2. Jehovas Vitner ber til Jehova. Det gjør vi slik Jesus lærte oss (Joh.16:23). Derfor ber vi til Jehova i Jesu navn. Hvorfor synes du dette er feil?

3. Hvorfor ber du til Jesus når Jesus sa at han var veien til Faderen? Det var jo Faderen du skulle be til i Jesu navn i følge Jesus selv.

4. Jesus er jo mellommannen mellom Gud og mennesker. Når Jesus er mellommannen er han som en slags "bro". Det er ikke broen som er poenget, men hvor boren fører hen, ikke sant? Poenget til Jesus er jo at du skal komme til Faderen. Dette gjør du via Jesus. Han er altså veien TIL Faderen. Det er derfor du ikke skal be til Jesus, men til Jehova i Jesu navn. Kan du vise meg 2-3 bibelvers som sier at vi skal be til Jesus?

5. Når man har en slik holdning som du viser her, nemlig "so what" - holdningen, hva tror du en slik holdning fører til? Å ha en slik nonchalant holdning til Bibelen er farlig. Kirken viser også en slik nonchalant holdning. De tillater homoseks, barnedåp, umoralsk livsstil, liberalt bibelsyn osv, osv nettopp med denne holdningen "so what". Jehovas Vitner ønsker ikke ha en slik holdning. Jehovas vitner ønsker å behandle hva som er sant og rett med nøyaktighet og gudsfrykt. En forvalter må nemlig vise seg tro (1.Kor.4:2)

6. Kunne du til slutt ha forklart meg hva prinsippet i Lukas 16:10 er?

Anonym sa...

hei igjen. utifra det du har sagt her nå innser jeg at Jesus må være guddommelig.Takk for at du åpnet mine øyne.Nå hvet jeg hvem som er Gud. Guds fred.

Disiplene sa...

Hei igjen,

Kunne du ha åpnet våre øyne også ved å besvare spørmålene vi stilte?

På forhånd takk.