søndag 29. juni 2014

TNT

TNT er ikke et Rocke-band. TNT er heller ikke et sprengstoff. TNT står for "Teach NOT Tell". Hva menes med det?

Dersom du ser Jesus og Apostlenes tjeneste var det svært ofte de stilte spørsmål til dem de underviste. De stilte ikke spørsmål fordi de selv lurte på noe, men fordi de ville at folket selv skulle finne ut hva som var sant og rett. Dette ved at de selv resonnerte seg frem til et logisk svar. Et svar de selv forsto og et svar de selv syntes var logisk.

I Apg.8:30 stiller Filip spørsmålet: "Forstår du hva du leser" til den etiopiske Hoffmannen.  På bakgrunnen av dette spørsmålet fikk Filip en fantastisk mulighet til å fortelle videre om hva Jesaja kapittel 53 handlet om. I Matt.16:13-16 stiller Jesus en rekke spørsmål. Han spør for eksempel: "Hvem sier folk at jeg er"?  Her lot Jesus disiplene først få fortelle hva "alle andre surrehuer mente". (Legg merke til at Jesus gjorde ikke spørsmålet så privat slik at disiplene nå kunne få uttrykke sine synspunkt i en litt mer anonym setting), men etter at de nå hadde fortalt hva "alle andre" mente stilte han spørsmålet: "Men dere, hvem sier dere at jeg er"? Slik måtte de nå selv bekjenne sin tro på bakgrunn av Jesu og "alle de andres" ulike argument. Argument de nettopp hadde redegjort for.

Paulus gjør også bruk av spørsmål når han sier i Rom.8:31-32 "Dersom Gud er for oss, hvem kan da være i mot oss"? Her lager Paulus en flott kontrast mellom den allmektige Gud og alle andre. Han stiller et spørsmål han ikke forventer et svar på. Like vel får han tillhørene til å tenke og samtidig trekke rett slutning.

Eller hva med Jesus når han avslører hykleri og urett forståelse av Skriftene når han i Lukas 14:1-6 stiller spørsmålene: "Er det tillat å helbrede på Sabbat eller ikke"? (alle vil svare: Neiiiiii...vi kan jo ikke jobbe på en Sabbat) men hvorpå Jesus kontrer med et nytt spørsmål og sier:  "Men hvem av dere vil ikke, om hans sønn eller okse faller i en grøft på sabbatsdagen straks trekke ham opp"?

TNT er viktig. Vi bør sjekke nøye hvordan Jesus underviste og etterfølge Ham i hans metoder. Eller sagt på en annen måte: "Tror du at Jesus var en av de beste lærerne i verden? Hadde det vært lurt å gå til ham for å få noen gode tips"? Hvordan ville du benyttet deg av Jesu undervisningsmetoder i ditt liv?

2 kommentarer:

Anonym sa...

På stevnet til Jehovas vitner sa de at man ville få arve Guds rike og få evig liv ved å hjelpe Jesu brødre, fordi Jesus sa i Matteus kapittel 25:

Så skal kongen si til dem ved sin høyre side: ’Kom, dere som er blitt velsignet av min Far,+ arv+ det rike*+ som har vært beredt for dere fra verdens grunnleggelse.*+ 35 For jeg ble sulten, og dere gav meg noe å spise;+ jeg ble tørst, og dere gav meg noe å drikke. Jeg var en fremmed, og dere tok gjestfritt imot meg,+ 36 naken,*+ og dere kledde meg. Jeg ble syk, og dere så til meg. Jeg var i fengsel,+ og dere kom til meg.’ 37 Da skal de rettferdige svare ham med ordene: ’Herre, når så vi deg sulten og gav deg mat, eller tørst+ og gav deg noe å drikke?+ 38 Når så vi deg som en fremmed og tok gjestfritt imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ 40 Og kongen+ skal svare ved å si til dem: ’Jeg sier dere i sannhet: I den utstrekning dere har gjort det mot en av de minste+ av disse mine brødre,+ har dere gjort det mot meg.’+


Jesu ord var omgjort til bety: Forkynne om Guds rike, gi penger til arbeidet, jobbe med bygging av rikets saler, jobbe med oversettelse av bibelen og publikasjoner, jobbe på betel, holde taler og hyrdearbeid.

Kan du forklare hvordan man vet at Jesus mente dette?

Disiplene sa...

Hei.

Så flott at du var på stevnet. Det var helt fantastisk bra. Muligens det beste som har vært hittils.

Man arver riket kun på grunnlag av hva Jesus har gjort for oss. Apg.4:12

Like vel må vi vise tro på Jesus for å få evig liv i gave. Joh.3:16

Å praktisere homofili, men like vel si at man tror på Jesus diskvalifiserer for å få et evig liv 1.Kor.6:9-11

Like sant er det at dersom ikke Matteus 25 blir praktisert, ja da viser vi jo ikke tro på Jesus, ikke sant?

Det er jo ikke Jehovas Vitner som sier dette, det er jo Jesus selv.

Å hjelpe Jesu brødre er en innstilling man har i hjertet og som vises i mange forskjellige handlinger. Det har ingen ting med å bygge Rikets Saler eller holde taler å gjøre. Det har å gjøre med å hjelpe disse brødrene der det behøves.

Jesus nevnte handlinger som gi mat og klær og besøke i fengsel. Poenget er ikke maten eller besøket, men dekke et presserende behov Jesu brødre har.

Denne innstillingen skal vi ha til alle mennesker. Ikke bare Jesu brødre eller sauene som står på Jesu høyre side.