tirsdag 24. juni 2014

Kan vi være litt personlige - sementering del 1

I går så vi at det var viktig å ha rett grunnvoll i livet. Dersom vi ikke sementerer fast grunnleggende sannheter i livene våre, vil vårt åndelige hus rase. Vi blir trøtte, slitne, skuffede og går kontinuerlig rundt med dårlig samvittighet fordi vi ikke strekker til. Alt dette fordi vi bygger på feil grunnvoll, nemlig våre prestasjoner istedenfor Jesu prestasjoner.

Det er nemlig ikke mine og dine prestasjoner som er grunnvollen vi bygger på. De gode nyhetene er nemlig at Jesus strakk til ISTEDEN for oss. Hva mener vi med det? Jesus kom som vi alle vet som den siste Adam. Han gjenopprettet Adams fall. For hvem gjorde han dette? Han gjorde det for DEG. Joda, han gjorde det for hele verden også (Joh.3:16), men Paulus forsto Guds personlige kjærlighet til seg selv ved å si at Jesus: "Elsket MEG og overgav sitt liv for MEG" (Gal.2:20).

Johannes forsto også Guds kjærlighet til oss ved Jesus Kristus som noe personlig. 1.Joh.4:10 sier "Kjærligheten er i dette henseende ikke at VI har elsket Gud, men at Han elsket OSS og utsendte sin Sønn som et sonoffer for VÅRE synder".

Jesu offer er personlig. Han sonet MIN synd. Jesu kjærlighet er personlig. Han elsker MEG. Jesus ikke bare sonet MIN synd og elsker MEG, men han også strekker til for MEG. Hans rettferdige liv gjør at dersom jeg tror på Jesus, vil også MITT liv bli erkært rettferdig. La oss høre Paulus sitt enormt interessante og revolusjonerende resonnement:

Romrene 5:18 sier: "Derfor, altså, likesom følgen av én overtredelse var fordømmelse for alle slags mennesker (Altså: Adam ødela for alle mennesker ved sine handlinger), så er også følgen av én rettferdiggjørende handling at alle slags mennesker blir erklært rettferdige til liv (Altså: Jesu rettferdige og syndfrie liv oppfylte den Jødiske Loven og han døde uten synd for vår evige frelses del. Som syndfri opphevet han den Adamittiske synden ved sin død og ved sitt lydige liv blir vi rettferdige).

Ennå ikke overbevist? Paulus fortsetter heldigvis å forklare mer i neste vers (vers 19): "For like som alle mennesker ble stilt som syndere ved det ene menneskes ulydighet (Adams synd ødela altså for alle) så skal også mange bli stilt som rettferdige ved den enes lydighet (M.a.o: Jesu lydige liv gjør at jeg kan stå i en rettferdig stilling overfor Gud!)

Er det noe rart at Paulus sier at det er Jesus og Hans presatsjoner for oss - ikke mine og dine ustødige og forkvaklede prestasjoner -, som er vår solide åndelige grunnvoll i livet? 1.Kor.3:11

Sementer fast denne livsviktige sannheten!




1 kommentar:

Anonym sa...

Fint innlegg. Når vi viser tro på Jesu offer kan vi bli utvalgt av Gud til å herske som konger over jorden.

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv;


Derfor tåler jeg alt for de utvalgtes skyld, forat også de skal vinne frelsen i Kristus Jesus med evig herlighet.
Det er et troverdig ord; for er vi død med ham, skal vi og leve med ham;
holder vi ut, skal vi og herske med ham; fornekter vi, skal han og fornekte oss;
er vi troløse, så er han trofast; for han kan ikke fornekte sig selv.

Og jeg så troner, og de satte sig på dem, og det blev gitt dem makt til å holde dom; og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu vidnesbyrds og for Guds ords skyld, og dem som ikke hadde tilbedt dyret eller dets billede, og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd; og de blev levende og regjerte med Kristus i tusen år.

De som ikke er blant de utvalgte kongene, har håp om evig liv på jorden.

Derefter så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunde telle, av alle ætter og stammer og folk og tunger, som stod for tronen og for Lammet, klædd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender;
og de ropte med høi røst og sa: Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet!
Og alle englene stod omkring tronen og om de eldste og om de fire livsvesener, og de falt ned for tronen på sitt åsyn og tilbad Gud og sa:
Amen! Velsignelsen og prisen og visdommen og takken og æren og makten og styrken tilhører vår Gud i all evighet! Amen.
Og en av de eldste tok til orde og sa til mig: Disse som er klædd i de lange hvite kjortler, hvem er de, og hvor er de kommet fra?
Og jeg sa til ham: Herre! du vet det. Og han sa til mig: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod.
Derfor er de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem.
De skal ikke hungre mere, heller ikke tørste mere; solen skal heller ikke falle på dem, eller nogen hete;
for Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livsens vannkilder, og Gud skal tørke bort hver tåre av deres øine.

Og jeg så en ny himmel og en ny jord; for den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mere.
Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom.
Og jeg hørte en høi røst fra tronen si: Se, Guds bolig er hos menneskene, og han skal bo hos dem; og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud;
og han skal tørke bort hver tåre av deres øine, og døden skal ikke være mere, og ikke sorg og ikke skrik og ikke pine skal være mere; for de første ting er veket bort.
Og han som satt på tronen, sa: Se, jeg gjør alle ting nye. Og han sier til mig: Skriv! for disse ord er troverdige og sanne.
Og han sa til mig: Det er skjedd. Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste av livsens vannkilde uforskyldt.