torsdag 10. januar 2008

10 Januar ”Kjærligheten er at du kan hvile i det fullbrakte verket”

Vi ble ikke rettferdige for Gud ved hjelp av gode gjerninger eller heltemodig innsats. Vi ble rettferdige for Gud ene og alene gjennom å tro på hva Jesus har gjort for oss. Vi ble heller ikke hellige av å gjøre hellige gjerninger. Det var Jesus som oppfylte kravene for oss. Selv ikke helbredelse var vår fortjeneste. Det var Jesu sår som helbredet oss. Ser du at alt handler om Jesus og hva Han har gjort?

Det å være en disippel av Jesus er heller ikke et verk av oss selv, men et verk av Ham. Hebr.13:21 forteller at ”må Han gjøre dere dyktige til alt godt, så dere kan gjøre Hans vilje, ved at Han virker i oss ved Jesus Kristus det som er godt i Hans øyne”. I 1. Pet.5:10 står det slik: ”Men all nådes Gud, som har kalt dere til sin evige herlighet i Kristus Jesus, etter en kort tids lidelse, Han skal dyktiggjøre, stadfeste, styrke og grunnfeste dere”. Og Fil 2:13 sier det så befriende: ”For Gud er den som virker i dere både å ville og å virke til Hans gode behag”. Bibelen beskriver altså kristenlivet som et liv hvor Gud lever sitt liv gjennom deg. Han jobber i deg og virker i deg slik Han gjorde det i Jesu liv. Joh.14:10 sier: ”Tror du ikke at jeg er i Faderen, og Faderen i meg? De ord jeg taler til dere, taler jeg ikke av meg selv, men Faderen, som blir i meg, Han gjør sine gjerninger”.

Når Gud jobber gjennom deg blir du en god og lojal disippel av Jesus. Paulus var en slik aktiv kristen. Men legg merke til at nøkkelen til et aktivt kristenliv ikke var at Paulus ”sto på til han stupte” for Gud, men at Guds nåde jobbet gjennom ham. Han beskriver det hele i 1.Kor.15:10 slik: ”Men av Guds nåde er jeg det jeg er, og Hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves, men jeg har arbeidet mer enn de alle – det vil si: ikke jeg, men Guds nåde som er med meg”. Når vi kommer til erkjennelsen av at alt er av nåde, forløses en overnaturlig hvile og ro over oss. Denne hvile produserer gjerninger.

Ha en produktiv dag full av Guds hvile.

Disiplene

Ingen kommentarer: