fredag 18. januar 2008

18. Januar ”Guds kjærlige veiledning”

Det å ikke ha stedsans er helt grusomt. Når jeg var yngre kunne jeg gå meg bort da jeg skulle besøke nære kamerater. Det ble ikke bedre da jeg flyttet til Sverige for å studere teologi. Uppsala var langt større en Sarpsborg. Problemene oppsto allerede når jeg skulle jobbe ved siden av studiene. Jeg ”øvelseskjørte” fra hjemmet til arbeidet en hel uke før jeg begynte selve jobben, kun for å huske veien når det først gjaldt. Når jeg skulle til frisøren måtte jeg dra en time før avtalt tid for å være sikker på at jeg kom frem tidsnok. Toppen av kaka var når sjefen på jobben måtte hente meg i garderoben hever eneste dag de 3 første ukene, kun for å vise meg veien til min faste plass hvor jeg skulle jobbe. Å ikke vite hvor man skal i livet er en fryktelig påkjenning.

For meg er det derfor en kjærlighetserklæring når Gud sier i Jes 58:11a ”Herren skal lede deg hele tiden”. Guds kjærlige veiledning gjør meg trygg. Det er et tegn på at Han elsker meg og bryr seg om meg og at Han vil meg det beste. Jesus understreker Guds kjærlige veiledning når Han sier i Joh 16:13: ”Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere…”.

Som Guds barn behøver verken du eller jeg være forvirrede. Vi behøver ikke bekymre oss for hva vi skal gjøre i livet, hvordan livet vil bli eller for vår åndelige vandring. Ef 2:10 forteller oss at: ”vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem”. Gud leder både deg og meg inn i sine ”ferdiglagte gjerninger”. Det er trygt. Det er godt. Det er kjærlighet i praksis.

I dag anbefaler jeg deg til å nyte fellesskapet med Jesus både i Ordet og i bønnen. Både Bibelen og kommunikasjonen med Jesus i bønn er kanaler som Herren bruker til å veilede, justere og vise veien fremover. Når du hviler slik i Jesus vil du merke Hans milde og kjærlighetsfulle røst i din ånd som sier: ”Når du viker av til høyre eller til venstre, skal dine ører høre et ord lyde bak deg: Dette er veien, gå på den!” (Jes.30:21).

Herren elsker deg for mye til å la deg bli forvirret. Hvil i det faktum at Ordet og Ånden veileder deg. Ikke på grunn av at du er en god, flink eller vellykket kristen, men på grunn av sin ubegrensede og ubetingede kjærlighet i mot deg. Han kan simpelt hen ikke la være.

Disiplene

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig bra andakt! denne trengte jeg :)

Har alltid slitt med å bekymre meg for fremtiden..
Godt å finne freden, vilen og tryggheten i at gud veileder :)

Takk!