lørdag 26. januar 2008

27. Januar ”Jesus – Bare Jesus”

Det har ofte forundret meg hvorfor kristne brødre og søstre er så nidkjære for å leve ut ifra deler av Moseloven. Spesielt når Bibelen sier at Moseloven er oppfylt (Matt.5:17, Joh.19:30), tatt bort (Koloss.2:14), avskaffet (Ef.2:15), gjort ugyldig (Hebr.7.18), maktesløs (Rom.8:2) og avgått på dato (Hebr.8:13). For meg er det merkelig at visse kristne kjemper for at vi skal leve ut i fra en pakt og noen bud vi er frie, døde og løste fra (Rom.7:1-4, Gal.3:13) en lov som Jesus har satt det endelige punktum for (Rom.10:4) og som av Apostlene blir kalt for syndens, dødens og fordømmelsens tjeneste (2.Kor.3:6-9, Rom.8:2).

I går så vi at Jesus innstiftet en ny og bedre pakt. En pakt hvor Jesus ofret sitt eget liv for at vi skulle kunne få ta del i paktsvelsignelsene (Heb 9:12-28). Han er paktspartneren (2.Kor.5:19a). Han er offerdyret som ble slaktet (1.Kor.5:7). Han var paktsblodet som rant (Lukas 22:20). Han er selve paktsmåltidet (Joh.6.53-58). Han er oppfyllelsen av alle de andre paktsløftene (2.Kor.1:20). Han er mellommannen (Hebr.8:6) og garantisten (Hebr.7:22) for Guds storslåtte paktsløsning.

Paulus malte derfor KRISTUS for de han underviste. Kristus og Ham alene var jo Guds svar på alle brutte pakter. I Ham er både liv, frelse, helse, gjenopprettelse og fullkommenhet. Paulus tjeneste var derfor å ”trolove oss med en mann” slik at vi skulle opprettholde ”den enkle og rene troskapen mot Kristus” (2.Kor.11:3). Alt annet ble ansett som hor. Paulus ville nemlig vi skulle forstå at det hele handlet om Jesus – Bare Jesus.

Mitt og ditt liv kan være preget av så mangt. Som kristne har vi et ønske om å være til behag for Gud og gjøre Hans vilje. For å ”greie dette” har vi lagt inn en del krykker i livene våre. ”Ta-ikke, smak-ikke, gjør-ikke”- krykkene er mange hos de fleste av oss. I dag vil jeg at du skal se at Guds behag og vilje er: Jesus (Mark.1:11) Den eneste gjerning du behøver å gjøre er å tro på Ham (Joh.6:28-29). I den nye pakt er alt så veldig enkelt. Det handler ikke om å forholde seg til 2277 bud, regler og forskrifter. Det handler om Jesus - Bare Jesus.


Disiplene

Ingen kommentarer: