torsdag 3. januar 2008

4 Januar ”Kjenn og tro på Guds kjærlighet til deg”

Har du noen gang fått en stor, varm ”bamseklem”? Når klemmen er gitt fra et hjerte som virkelig mener noe med det, er dette noe av det beste jeg får. Jeg kjenner jeg er elsket. Jeg er trodd på, akseptert og satt pris på. En gang mens Øst Europa fremdeles var ”stengt” på grunn av kommunismen, reiste jeg og noen kammerater inn i Tsjekkoslovakia med bibler. En av pastorene vi oppsøkte ble så glad at han gav meg en slik ”bamseklem”. Den var så hard og så intens at nesen fikk seg en knekk. Blodet rant i strie strømmer, tårene trillet, men jeg følte meg elsket. Elsket intenst og uhemmet. Elsket med en klem som kjentes i flere uker etterpå.

1.Joh 4:16 forteller Johannes oss noe interessant: Han sier ”Og vi har kjent og trodd den kjærlighet som Gud har til oss”. Smak på ordene en stund…vi har kjent….vi har trodd….Man kan altså både kjenne og tro på den kjærlighet Gud har til oss. Det er altså ikke slik at vi bare skal tro på Guds kjærlighet. På samme måte som jeg følte den Tsjekkoslovakiske pastorens klem i flere uker etterpå, kan vi kjenne Guds kjærlighet!

Å kjenne Guds kjærlighet er ikke en engangserfaring. Gud vil at vi skal kjenne denne kjærligheten hver eneste dag. Hver eneste våkne tid på døgnet kan du og jeg nyte av at vi kjenner Guds grenseløse og ubetingede kjærlighet. Det greske ordet for ”kjenne” er ordet ”ginosko” som betyr å kjenne intimt. Det samme ordet blir brukt i den greske oversettelsen av GT (Septuaginta) i 1.Mosebok 4:1 hvor det står ”Adam holdt seg til (ginosko) sin hustru og hun ble med barn”. Slik vil Gud at vårt forhold til Ham skal være. Intimt. Nært. Varmt. Så harde er Guds klemmer at du kjenner det i ukevis etterpå.

La Gud være som Solen. Se opp mot Ham, bli varm og velsignet!

Disiplene

Ingen kommentarer: