torsdag 31. januar 2008

1.Februar ”Jeg mangler ingen ting”

I går så vi at Jesus er den gode hyrde. Han har blitt vår ”Jehova Rohi”. En ekte hyrde elsker sin hjord så høyt at han tar hånd om deres åndelige, sjeliske og kroppslige helse. ”Den gode hyrde setter sitt liv til for fårene”, sa Jesus i Joh.10:11. Hva betyr dette i praksis? Jo, Hyrden gjør alt som står i sin makt for at sauen skal ha det godt, trives, utvikles og reprodusere seg. Han fører de til enger hvor de kan beite. Han leder de til vann hvor de kan hvile. Han beskytter de mot farer og leder de på rette veier. Hvorfor? Fordi ekte hyrder elsker hjorden. Fordi ekte hyrder tar sitt ansvar. Fordi ekte hyrder gir sitt liv for at andre skal lykkes.

”Jehova er min hyrde. Jeg mangler ingenting” sier David i Salme 23. Vi kunne oversatt verset: ”Jehova er min hyrde DERFOR mangler jeg ingenting”. Jehova var en slik ekte hyrde. En hyrde som alltid brydde seg om sin hjord. I pakten med Ham manglet man ingenting. I den nye pakt kan man si det samme om Jesus. Han har både blitt vår ”Jehova Rohi” og vår ”Jehova Jireh”. Har vi Jesus har vi alt fordi hans pakt med oss både forsørger og beskytter.

I dag vil jeg at du skal tenke over et dypt teologisk spørsmål. Hvem er det som har ansvaret for at sauen skal ha hva den behøver? Sauen selv eller hyrden?

Jesus elsker deg. Du er hans sau. Han er din hyrde DERFOR mangler du ingenting.

Ta i mot og takk Ham!

Disiplene

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastisk!
Det er selvsagt ikke sauen som skal passe på seg selv, men hyrden/e!

Men et stort problemer att det nesten ikke finnes noen hyrder i våre menigheter lengre! Hva gjør vi da? Heldigvis har vi alltid Overhyrden Jesus, vår Hovedpastor, tilgjengelig! Han er den eneste verdig den tittelen!

Takk!