fredag 18. januar 2008

19. Januar ”Når vi ikke elsker - gjør Han det”

Har du lagt merke til at dine og mine gode nyttårsforsett stort sett går i vasken? I alle fall er det slik med meg. Mine nyttårsforsett var gjerne så svulstige og spenstige at jeg sprakk etter bare noen få uker. Til slutt, når året skulle evalueres, ble jeg så nedbrutt at jeg bestemte meg for aldri å gi noen nyttårsforsett igjen.

Ett av mine årlige, gjentatte nyttårsforsett var å vise mer kjærlighet til de rundt meg. Vår evne til å vise kjærlighet er jo som kjent ikke alltid fullkommen. Selv til de vi elsker aller, aller mest kan vi under visse omstendigheter formidle forakt, frekkhet og til dels ukjærlighet. Vår evne til å vise kjærlighet er ofte som en berg og dal bane .Den ene dagen er vi så barmhjertige og nådefulle, mens den andre kan man lure på om vi i det hele tatt er frelst.

Gud har ikke nyttårsforsett. Han bare er den Han er. Han justeres ikke. Jak 1:17b sier at ”Hos ham er ingen forandring eller skiftende skygge”. Gud er alltid den samme. Når Bibelen sier at Gud lover noe, ja da holder Han hva Han lover. Når Gud viser sin natur og karakter, ja da er Gud den Han er og forandres ikke. Gud behøver altså ingen nyttårsforsett for å ha noe å strekke seg etter. Han er konstant i hvem Han er og hva Han gjør.

Gud elsker deg. Gud elsker deg konstant. Noen ganger kan vi bli lurt til å tro at Gud elsker oss i forhold til hva vi gjør for Ham. Har vi lest mye i Bibelen og fått evangelisert for flere enn 3, ja da kjenner vi at Guds sol steker i ansiktet, men har vi vært litt gretne på jobb og slettes ikke engang ønsket å evangelisere, ja da er Han nok glad i oss, men også litt små-sur og skuffet.

Slik er heldigvis ikke Gud. Hans kjærlighet er konstant. Den når deg helt uhindret av dine og mine prestasjoner. Selv når du ikke er verd å elskes, elsker Han deg likevel. Hos Ham er det ingen forandring eller skiftende skygge. Gud elsker deg på tross av feil, mangler og brist . Han kan ikke annet. Hans natur er slik.


Gud kjører aldri berg og dal bane – Hans kjærlighet mot deg er konstant!


Disiplene

Ingen kommentarer: