søndag 20. januar 2008

20 Januar ”Din kjærlige godhet er bedre enn livet”

Har du noen sinne vært deprimert? For en del år siden møtte jeg den berømmelige veggen. Jeg jobbet som lærer i ukedagene og på barnehjem i helgene. I tillegg kom familien, menigheten og alle aktivitetene. For å gjøre en lang historie kort, opplevde jeg den hittil verste perioden i livet mitt. En periode preget av panikkangst, totale utmattelser og depresjon. Legen tilbød både antidepressive medisiner og psykologhjelp, men jeg takket nei. Sett i ettertid burde jeg kanskje ha takket ja, men min overdrevne og ugrunnede skepsis til disse tingene fikk meg til å velge å gå uten både hjelpen fra psykolog og medisin.

Selv nektet jeg å tro at jeg var deprimert. Jeg, en kristen, livsglad, Jesus elskende gutt kunne da umulig være deprimert. Dessuten var det jo ”bare de som var utakknemmelige som var så dumme at de ble deprimerte”. Jeg ble bare verre. Visse dager lå jeg bare i sengen og håpet på at det skulle bli morgen neste dag. Vi avlyste både besøk og ferier. Jeg var overbevist om at jeg aldri kunne være lærer igjen og langt mindre tale på møter. Jo da, jeg burde muligens blitt medisinert, men nå skal du høre hva som skjedde.

I Salme 63:4 sier David til Jehova ”For din kjærlige godhet er bedre enn livet. Mine lepper priser deg”. Smak på ordene. ”Din kjærlige godhet…kjærlige godhet… er bedre…bedre…bedre.. enn selve livet”…Disse ordene fikk meg til å sette meg i bilen og kjøre ned til nærmeste kristne bokhandel .Vet du hva jeg kjøpte? En stor keramikk figur hvor en liten gutt og en liten jente skjulte seg i to store hender. ”Din kjærlige godhet er bedre enn livet”. Gud holdt rundt meg uansett helsetilstand eller åndelig innaktivitet. Jeg fikk håp. Jeg ble glad på innsiden. Jeg ble ikke umiddeltbart frisk, men legedommen hadde begynt sin prosess.

I dag kan det hende at du er lettere nedstemt eller deprimert. Det kan til og med hende at du behøver medisinering og profesjonell hjelp. Uansett skal du vite at Gud ikke fordømmer deg eller ser ned på deg. Hans eneste agenda er å holde rundt deg. Skjule deg. Vise seg stor og mektig i livet ditt. Når du har Ham kan du si som David ”Din kjærlighet er bedre enn livet”

Vær ved godt mot. Har du Gud har du ikke bare lys i tunnelen, du har også Han som bærer deg igjennom den.

Disiplene

1 kommentar:

Dagfrid Moe sa...

Hei igjen!
Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Gjorde som deg da jeg hadde det som du, kjøpte ei lita jente i Herrens hender. Hørte også mye på den nydelige sangen. "Han omsluter mig på alla sidor, och Han holder mig i sin hand. Gud velsigne deg! mvh. Dagfrid