lørdag 2. februar 2008

2. Februar ”Han lar meg ligge i grønne enger”

Jeg kan ikke få understreket dette nok, men i Salme 23:2 sier faktisk Bibelen at Gud LAR OSS LIGGE. For meg er dette revolusjonerende. Jeg er oppvokst i en sammenheng hvor man ble sett på som mer eller mindre frafallen om man ikke bad minst en time om dagen, leste en god del i Bibelen og vitnet daglig. Missforstå meg ikke, alt dette er bra, sunt og viktig, men min ”gud” lot meg slettes ikke ligge. Min ”gud” krevde at jeg var en god, lojal, effektiv og aktiv sau. Det skylte jeg ham og dette forventet han seg av meg. Men, tenk…her i Salme 23 sies det altså at ”Gud lar oss ligge?!!?!”. Rom 11:6 sier: ”og er det av nåde er det ikke lenger av gjerninger ellers er ikke nåden lenger nåde”. Er det ikke fantastisk? Dette må være evangeliet i et nøtteskal.

Det er altså slik at den gode hyrde ikke frelste oss for at vi skulle jobbe for ham. Han frelste oss for at vi skulle ”smake Hans overveldende rikedom i godhet mot oss” (Ef.2:7). Han ville at vi skulle få hvile i vintreet Kristus og Hans kjærlighet (Joh.15:1-9). Han ville at vi skulle ligge i grønne enger og nyte av det uten fordømmelsens følelse av at vi helst burde gjøre ett eller annet ”åndelig”.

Hvorfor kan Gud la oss ligge? Vel, hemmeligheten er at i den nye pakten i Jesus er alle gjerninger allerede fullførte (Hebr.4:3). Nå kan vi nyte frukten av at Gud leder oss inn i de ferdiglagte gjerningene mens vi hviler (Ef.2:10).

Om du ikke gjør en eneste ting for Gud resten av ditt liv – lar Gud deg ligge i alle fall. Når vi kommer til denne erkjennelsen kommer hvilen, gleden, harmonien, overskuddet og lysten til å fortelle andre hvor god Gud er. Gud er smart. Han vet frukten av at Han lar deg ligge i grønne enger.

Dagens åpenbaring: ”Friske får føder lam!”

Disiplene

Ingen kommentarer: