fredag 15. februar 2008

15. Februar ”Jesus har blitt vår Jehova Shamma”

Salme 139 innledes slik: ”Jehova, du ransaker meg og kjenner meg. Enten jeg sitter eller står opp, så vet du det. Langt bortefra forstår du min tanke. Enten jeg går eller ligger, ser du det, du kjenner nøye alle mine veier. For det er ikke et ord på min tunge – se, Jehova, du vet det alt sammen. Bakfra og forfra omgir du meg, du legger din hånd på meg. Å forstå dette er for underlig for meg, det er for høyt, jeg makter det ikke. Hvor skal jeg gå fra din Ånd, og hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn? Farer jeg opp til himmelen, så er du der. Og vil jeg rede mitt leie i dødsriket, se, da er du der”.

Gud er allesteds nærværende. Det er det ordet ”Shamma” betyr. I den nye Pakt har Jesus blitt vår ”Jehova Shamma”. Jesus sier ”Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende” (Matt.28:20) og i Matt 18:20 sier Han ”For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem”. Denne sannhet utfordrer meg. Det får meg til å tenke. Hvor mye hviler jeg i det faktum at Jesus er alle steds nærværende? Greier jeg å leve mitt liv i lyset av at min paktspartner har lovet å være med meg alle dager?

Du og jeg behøver altså aldri føle oss alene. Vår venn, bror og universums medskaper, Jesus Kristus, er hos oss alle dager – hele tiden – hvert eneste sekund av livet vårt er Han med. Det er derfor vi kan leve livet uten å frykte en eneste gang. Det er derfor vi kan gå rundt med hodet høyt hevet og nyte av Hans grenseløse nærvær. Det er på grunn av at Jesus er alle steds nærværende, vi kan være frimodige med å be for syke, være et vitne og våge å ”gå på vannet” i hverdagen.

I dag anbefaler jeg deg å bli bevisst din usynlige venn og dra nytte av det. Jesus har jo blitt din ”Jehova Shamma”.

Disiplene

Ingen kommentarer: