onsdag 13. februar 2008

13. Februar ”Jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider”.

Det er ikke så ofte jeg tenker på Himmelen. Kanskje jeg gjør det alt for lite. Det positive er jo at jeg holder et visst fokus på ”her og nå”, men samtidig er det noe godt, håpefullt og visjonært nettopp dette med Himmelen.

Kirkehistorien har jo gjort evigheten til en sky hvor vi sitter og spiller harpe. Det er jo ikke det Gud mener når Han snakker om Det Evige Livet. Det er jo ikke engang slik at vi skal forbli i Himmelen. I følge Bibelen skal Gud skape en ny jord hvor vi mennesker skal bo i fred, frihet og harmoni.

”Jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider”, forkynner David. Dette kan vi si både et ”Amen” og et ”Halleluja” til. Det er jo dette som er alle troendes håp. Et evig liv sammen med vår elskede Far og vår fantastiske Frelser. Et evig liv hvor synd, sykdom og død er borte. Et liv hvor rettferdigheten har seiret en gang for alle.

I Åp 21:1-5 beskriver Johannes Evigheten slik: ”Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer. Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned ut av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom. Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er veket bort. Og han som satt på tronen sa: Se, jeg gjør alle ting nye!”.

Snart skal du og jeg entre evigheten. Det blir en fantastisk tid. La oss inntil den tid kommer løfte blikket og fryde oss over at vi en dag skal bo i Herrens hus gjennom lange tider.

Disiplene

Ingen kommentarer: