lørdag 23. februar 2008

22. Februar ”Jesus har blitt vår El Shaddai”

Tittelen ”El Shaddai” ble første gang introdusert av Jehova til Abraham i 1.Mosebok 17:1. Vår bibel oversetter ”El Shaddai” med ”Gud den Allmektige”. Andre bibler velger å oversette ”El-Shaddai” med ”Den guden som er mer enn nok”. Noen forskere mener nemlig at ”Shaddai” kommer fra det Akaiske ordet ”Sadu” som betyr ”Bryst”. I så fall introduserer Jehova paktstanken til Abraham om at ”Hvis du inngår pakten med meg vil jeg være den Gud som gir deg alt hva du behøver. Jeg vil at du skal die av meg. Jeg er din bryst-gud. Har du meg – har du alt”.

Tenk, for en fantastisk tanke. ”Jeg er din bryst-gud. Ligg nær ved mitt bryst så får du alt hva du behøver i livet. Hos meg er mat, næring, varme, beskyttelse og fred”. Her er nøkkelen til all åndelig og sjelelig vekst. Å ligge nær Gud, hvile i Ham og la Ham få gi deg miskunn og nåde til hjelp i rett tid (Hebr.4:16). For en kjærlig og omtenksom Gud vi har!

I 1Kor 1:5 sier Paulus om Jesus ”For i Ham er dere blitt rike på alt”. Igjen blir ”bryst-gud”- tanken introdusert”. I den nye pakten har altså Jesus Kristus blitt vår El-Shaddai. I Ham har vi fått alt. Blitt rike på alt. Alt hva som tjerner til liv og gudsfrykt er allerede gitt oss i Ham (2.Peter 1:3).

Mitt ønske for deg i dag er at du lærer deg ”å die” av bryst-guden, Jesus. Kom opp i Hans fang. Ta i mot nærhet. Ta i mot varme. Ta i mot beskyttelse og næring. Han er din fred. Han er din styrke og din frihet. Jesus Kristus er mer enn nok for alle som påkaller Hans navn (Rom.10:12-13).

Ingen kommentarer: