onsdag 20. februar 2008

20. Februar ”Det er saligere å gi enn å ta i mot”.

Jesus ønsker at du skal være glad, harmonisk og tilfreds. Han vil at du skal kjenne at du fryder deg over livet. I går så vi at Jesus ønsket å løfte av deg alle de tunge byrdene du til tider bærer. Han vil løfte de av slik at du får hvile. Han løfter de av slik at du får tilbake overskuddet og kan nyte av det livet Gud har gitt deg.

I Apg 20:35 presenterer Jesus et prinsipp som også produserer hvile og glede i livene våre. Her sies det som følger: ”På alle måter har jeg vist dere at slik bør vi arbeide, så vi kan ta oss av de svake. For vi minnes de ord Herren Jesus selv sa: Det er saligere å gi enn å ta imot”.

Man blir altså i følge Jesus lykkeligere når man tar seg av folk enn om man selv blir tatt seg av. Noe så fantastisk. Vi kan oppsummere på denne måten: Er man trøtt, sliten, motløs og orkesløs kan Jesus bære byrdene dine. Da blir du lykkelig, fredfull og harmonisk. Er du derimot ved godt mot og føler at du har overskudd til din neste kan du altså bli ENDA MER LYKKELIG, FREDFULL OG HARMONISK når du hjelper andre som har det tungt og vanskelig. Hvilken visdom! Gud er genial.

I går snakket jeg med en venn av meg. Han bar mine byrder i flere år. Hver onsdag i en lengre og tøff periode av livet mitt kom han hjem til meg og bare var til. I går takket han meg for hva jeg har betydd for ham. Kan du tenke deg. Hva JEG har betydd for HAM. Noe så bakvendt – men samtidig noe så bibelsk.

”Bær hverandres byrder og oppfyll på den måten Kristi lov”. Sier Gal 6:2. Rom 15:1-2 og 7 sier ”Vi som er sterke, skylder å bære skrøpelighetene hos dem som er svake, og ikke være oss selv til behag. Enhver av oss skal være til behag for sin neste, til gagn og oppbyggelse for ham. Ta dere derfor av hverandre, likesom også Kristus tok seg av oss, til Guds ære”.

I dag kan det være lurt å se seg litt rundt. Det kan finnes mennesker i vår nærhet som behøver et oppmuntrende ord, en klapp på skulderen eller noen man kan drikke en god, varm Caffe Latte samme med. By på deg selv. Husk at det er saligere å gi enn å ta i mot.

Disiplene.

Ingen kommentarer: