torsdag 21. februar 2008

21. Februar ”Jesus har blitt vår M`Kadesh”

”Uten helliggjørelse skal ingen se Herren”, sier Hebreerbrevet 12:14. Denne setningen har satt en stor støkk i veldig mange kristne. Flere har på grunn av denne uttalelse blitt motløse, oppgitte og følt en åndelig lammelse. Er jeg hellig nok? Lever jeg godt nok? Står livet mitt og vipper i Guds øyne? Blir jeg veid og funnet for lett?

For meg har skriftstedet virket frem helt andre tanker. Jeg var blant dem som bestemte meg for å bli hellig nok, koste hva det koste ville. Jeg, om noen, skulle i hvert fall greie ”å se Herren”. Dette førte til radikale valg i mitt liv. Jeg bad mer enn de fleste, leste Bibelen mer enn de fleste, så mindre på TV enn de fleste, evangeliserte mer enn de fleste og levde rent og nidkjært for min Gud, for ”uten helliggjørelse skulle jo ingen se Herren”.

Det jeg ikke forsto, var at i Den Nye Pakt hadde Jesus blitt vår Helliggjørelse. Han levde sitt hellige og feilfrie liv i mitt sted (Rom.5:10, 18-19). Hans rettferdighet hadde blitt min og jeg kunne erklæres som hellig, ren og feilfri i Ham uforskyldt av mine gjerninger, men ene og alene på grunn av Hans (Hebr.10:10, Ef.1:4). Helliggjørelsen handlet altså om Ham, ikke meg.

1Kor 1:30 sier ”For det er hans verk at dere er i Kristus Jesus, han som for oss er blitt visdom fra Gud, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning”. I Den Nye Pakt er Jesus Kristus vår M`Kadesh (Hellighet). Dette befriende fakta gjør at blikket festes på Ham og ikke oss. Dette befriende fakta gjør at vi får overskudd til andre og slipper å bruke energi på vår ”åndelige karriere”. Når vi forsår at Jesus er vår Helliggjørelse produserer dette fakta hellige frukter i og gjennom oss (Gal.5:22, 2.Kor.3:18, Filipp 2:13).

Bibelverset i Hebreerne 12:14 kan altså leses slik ”For uten Jesus kan ingen se Herren”. Det er det som er så befriende. Frelsen handler om Ham. Vekkelsen handler om Ham. Reformasjonen handler om Ham. Helliggjørelsen handler om Ham. Alt handler om Ham og Hans fullbrakte verk. Nå kan du slappe av. Du har nemlig blitt veid og funnet tung nok.

Disiplene.

Ingen kommentarer: