fredag 29. februar 2008

27. Februar ”Hvordan bære livgivende frukt”

I går så vi at Bibelen gav oss to kriterier for at Livet med stor L skulle flyte. Det ene var at vi innså at vi var frie fra den jødiske Torah med alle dens bud, lover og forordninger (Ef.2:15). Det andre kriteriet var at vi måtte innse at vi ”tilhørte en annen”, nemlig Jesus (Rom.7:4).

Hva vil det si å ”tilhøre en annen”? Vel, mange kristne tror at dette innebærer at vi må forstå at vi er Jesu eiendom. At vi er Herrens eiendom er både sant og visst, men det å tilhøre Jesus innebærer så mye mer enn at vi eies av Herren.

I Joh 15:5 sier Jesus de forløsende ordene: ”Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre”. Det å ”høre Herren til” innebærer altså at vi er grener på Hans tre og lemmer på Hans legeme (1.Kor.12:27). Det å ”tilhøre Herren” innebærer at vi har blitt en del av Herren selv. Vi har blitt en ånd med Ham! (1.Kor.6:17).

Det er når du og jeg innser at vi er fri fra bud, regler og krav, og isteden innpodet i Livets Tre, Jesus Kristus, som vi for alvor begynner å bære frukt. Det er da våre åndelige røtter trekker næring fra rett kilde. Når røttene drikker fra vår egen styrke blir vi slitne og utbrente. Når røttene drikker fra Lovens kilde blir vi raskt gjort om til Fariseere, men når røttene drikker av JESUS KRISTUS, og Ham alene, bærer vi sunn, sann og livgivende frukt for Gud.

”Dere er alt rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere. Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre” (Joh 15:3-5).


Disiplene

Ingen kommentarer: