fredag 29. februar 2008

28. Februar ”Du er verdifull”

Bibelen er Guds bok. Den inneholder svaret på alle viktige spørsmål. Når det gjelder spørsmålet om menneskenes opphav og menneskenes verdi, har Bibelen gitt oss et klart svar. La oss lese fra 1. Mos.1:26-27:

”Da sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse. De skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte Han det, til mann og kvinne skapte Han dem”.

Guds sanne Ord forteller oss altså at det er Gud selv som har skapt menneskene. Gud har altså skapt deg. Du er Hans mesterverk. Gud er fornøyd med hvordan du ser ut og hvordan du er formet. Det er jo Han som har formet og dannet deg. Du er i Hans øyne helt perfekt designet! La
oss lese et skriftsted som stadfester dette. Sal. 139:13-17 sier: ”Du har skapt mine nyrer, du formet meg i mors liv. Jeg priser deg fordi jeg er virket på forferdelig underfull vis. Underfulle er dine gjerninger, det vet min sjel så vel... Da jeg bare var et foster, så dine øyne meg... Hvor dyrebare dine tanker er for meg, Gud!”.

Gud har hele tiden visst om deg. Du er Hans barn. Selv om du ikke alltid har levd sammen med Ham og i Hans fullkomne plan for ditt liv, elsker Gud sitt skaperverk så høyt at Han har fulgt med deg helt siden du ble født. Tenker du tilbake, kan du sikkert komme på noen
hendelser hvor det faktisk var Gud som hjalp deg. Hvorfor har Gud gjort det slik? Jo, Han elsker deg og du er verdifull i Hans øyne. Joh. 3:16 snakker om Guds kjærlighet slik: ”For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv”. Siden du er Guds skaperverk, synes Han at du er verdt å bry seg om.

Sal. 8:4-7 sier det så vakkert: ”Når jeg ser din himmel, dine fingrers verk, månen og stjernene som du har satt der – hva er da et menneske at du kommer ham i hu, en menneskesønn, at du ser til ham! Du gjorde ham lite ringere enn Gud, med ære og herlighet kronte du ham. Du gjorde ham til hersker over dine henders verk, alt la du under hans føtter”. I Guds øyne er du altså både verdifull og velskapt. Mennesket har derfor en egenverdi helt fra unnfangelsen av. Det er forøvrig derfor vi som kristne skal værne om det ufødte liv i mors mage. Gud, din kjærlige Far og Skaper har dessuten en plan for deg. Han vil at du skal ha fremtid og håp. Han vil at det skal lykkes for deg og at du skal ha det godt på alle områder i livet ditt.

Jer. 29:11 beskriver Guds tanker slik: ”For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere framtid og håp”.

Ingen kommentarer: