tirsdag 13. mai 2008

13. Mai ”Nådens Frukt”

Det å boltre seg i Nådens elv ”gjør oss hele og rene” skrev Bjørn Eidsvåg. Vi kjenner at vi ”fylles av mildhet og fred” når det går opp for oss at ”der hvor synden var stor, blir Nåden enda større”. ”Eg lurer no på – koffor bad’eg ikkje meir i deg? Koffor, koffor, når eg kjenne det goda du gjer med meg?” – fortsetter Eidsvåg. Ikke rart at min bønn i gårsdagens andakt var at du skulle drukne i denne nådes-elv.

Hva nåden gjør med oss er helt fantastisk. Ikke at vi umiddelbart blir uklanderlige i vår vandring, men Kristus, som er Nåden personifisert (Joh.1:14), vinner faktisk mer og mer skikkelse i oss, når vi får hvile i Hans fullbrakte verk (Gal.4:19). Jeg synes det rett og slett er fantastisk! Hvilken nåde. Hvilken religion!

Nåden har altså en frukt. Frukten er Kristuslikhet. Jo mer jeg synger Bjørn Eidsvågs sang og mediterer over teksten, jo mer kjenner jeg denne frukten boble i meg. Gal 5:22 beskriver denne frukten slik: ”Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet”.

Vet du, ikke stress med å være en god og flott kristen. Nyt heller av Kristus. Når Han vinner skikkelse i deg kommer vi ikke til å se forskjell på deg og Ham.

Ha en forelsket dag.

Disiplene.

Ingen kommentarer: