torsdag 8. mai 2008

8. Mai ” La Nåden få herske”

Nå kommer vi til noe av det viktigste vi har å si under temaet ”Hvordan tilegne seg Guds godhet slik at vi seirer”. Vi har tidligere sett at Gud, i Kristus, har vunnet Seieren for oss og at vi nå slipper å anstrenge oss for vinne denne Seier, men at den enkelt kan TAES I MOT ved hjelp av tro.

I dag vil jeg snakke om det letteste, men likevel det aller, aller vanskeligste i prosessen ved å leve et seirende liv, nemlig ”å la nåden få herske”. 6. Mai fortalte jeg deg om at jeg har hatt noen samtaler i det siste med mennesker som føler at de ikke greide å seire. Hverdagslivet deres var ikke en opptur, snarere det motsatte. Det som kjennetegnet disse personene var at de ikke lot nåden få herske, men at de straks gikk inn i fordømmelse og selvforakt når ting ikke ble slik de hadde forventet de skulle bli. Istedenfor å si ”jaja, jeg tar i mot tilgivelse for den feilen jeg nå gjorde” eller ”jaja, så greide jeg ikke målene mine i dag heller, men Gud er jo like mye for og med meg likevel”, gikk de straks i gang med å tenke ”denne feilen burde jeg sannelig ikke ha gjort, jeg som har kommet så langt i min kristne vandring” eller ”åh…jeg strekker virkelig ikke til, jeg må være en slapp, sløv og likegyldig person”.

Tar man i mot nåde når man tenker slik? Lar man Nåden få herske? Svaret er et klart NEI. Man bekjenner gjerne at Gud har vunnet seier. Man tenker gjerne at man skal ta i mot denne seier i tro, MEN MAN LAR IKKE NÅDEN FÅ HERSKE I LIVET. La meg illustrere hva jeg mener ved å stille deg et spørsmål. Her om dagen tok vi eksemplet med doktoren som gav deg medisin. Vi så at medisinen hjalp deg til å bli frisk, men hva tror du hadde skjedd dersom du tok medisinen, men 2 sekunder senere stakk du begge fingrene i halsen og spydde tablettene opp igjen? Riktig – medisinen ville altså ikke ha virket selv om du tok i mot den. Den hadde ikke fått den tiden den skulle ha for å virke. Du hadde rett og slett ikke latt medisinen få herske i livet!

Slik er det også med Nåden. Vi må la den få virke. Vi må la den få holde rundt oss og oppmuntre oss når vi behøver den. Motmedisinen til Nåden er Fordømmelsen. Når vi velger å spytte ut nådesmedisinen for isteden å ta en pille eller tre med fordømmelse og selvforakt virker ikke Guds medisin.

I morgen skal vi ta noen praktiske eksempler på hvordan vi lar nåden få herske. Inntil den tid oppmuntrer jeg deg til å la Den Hellige Ånd få vise deg områder i livet hvor du åndelig sett stikker 2 fingre i halsen etter å ha mottatt medisinen din. Når vi får kartlagt områdene hvor vi ikke lar medisinen få virke, er det lettere å løse problemet.

Ha en spyfri dag.

Disiplene

Ingen kommentarer: