mandag 5. mai 2008

4. Mai ”Hvordan holde ut til enden”

Jesus forklarer oss at det skal komme et tidspunkt hvor Gud setter ned foten og sier ”nå er nok nok”. Denne tiden kaller vi gjerne for ”Slaget ved Harmageddon” eller ”Herrens store vredes Dag”. Den tiden like før Harmageddonslaget kalles gjerne for ”Trengselstiden” eller ”Fødseslveene”. Hele denne perioden kan man kalle ”Endens tid”. I Matteus 24:13 sier Jesus: ”Den som holder ut til enden, han skal bli frelst!”. Men hvordan skal man klare å holde ut helt til enden?

Før vi svarer på det er det viktig å påpeke at ”Enden” kan være nærmere enn man tror. Jeg tenker da ikke nødvendig vis på verdens ende, men vår egen. Selv om Gud har lovet oss et langt liv (Salme 91:16) er det ingen av oss som med sikkerhet vet når vi dør. Dessverre vil sykdom, ulykker og brå død eksistere helt frem til Den nye Jorden (Åp.21).

”Holde ut”. Har du tenkt på hva som ligger i det uttrykket? Det virker som om det ligger en viss anstrengelse i det. Gjør det det? Vel, både ja og nei. Anstrengelsen ligger ikke i at du skal gjøre en masse for å holde ut, men det kan være anstrengende å holde ut. Du skjønner Bibelen forteller oss at i den siste tid skal Satan bli vred (Åp.12:12). Han vil med stor intensitet forsøke å få meg og deg bort fra Gud og gjør det slik at vi ikke orker å ”holde ut”.

Hva er så nøkkelen til å greie å holde ut helt frem til enden? Vel en av nøklene gir Paulus oss i
Filipperne 3:12-14, hvor han sier: ”Ikke så at jeg alt har nådd dette eller allerede er fullkommen. Men jeg jager etter det for å kunne gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. Brødre, jeg mener ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men ett gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak og strekker meg ut etter det som er foran, og jager mot målet, til den seierspris som Gud har kalt oss til der ovenfra i Kristus Jesus”.

Paulus hadde lært Jesus Kristus å kjenne så godt at han var grepet av Ham. Hans hjerte var så bundet til Messias at Paulus ikke greide å separere seg selv fra Ham. Han hadde sett Jesu kjærlighet. Stirret inn i Hans nåde. Blitt satt fri ved hjelp av Hans Sannhet og erfart Hans enorme kraft. Paulus kom alltid til å holde ut. Hans hjerte var allerede solgt til Ham som hadde kjøpt ham med sitt eget blod.

Filippere 3:8 forklarer oss noe viktig i dette med å holde ut til enden. Paulus sier: ”Ja, jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus”. Paulus fikk altså en sann og nøyaktig kunnskap om Jesus Kristus. Det var denne kunnskapen som lærte Paulus Jesus å kjenne. For å holde ut til enden er det altså viktig for oss som lever i ”endens tid” å oppsøke menigheter som kan gi oss denne kunnskap. Tiden er for knapp og tidsfasen for alvorlig til at vi skulle sløse bort tiden vår i å høre prekner om miljøet, politiske ideer, engleåpenbaringer, filosofier eller perifere teologiske utlegninger av ymse slag.

La oss holde fast ved Herren og få rett mat i rett tid slik at vi er av dem som holder ut til enden.

Disiplene.

Ingen kommentarer: