fredag 9. mai 2008

9. Mai ”Lar du Guds godhet få bli deg til gagn?”

Spydde du i går? Fikk Den Hellige Ånd vist deg områder hvor du ikke lar Guds Nåde få herske i livet? Vel, som tidligere nevnt er det utrolig viktig både for oss og for de vi ønsker å betjene at vi kartlegger de områdene hvor vi ikke lar medisinen få virke i livene våre. Her er nemlig løsningen til problemet.

Guds Nåde er nemlig en åndelig medisinsk kraft som frigjør oss fra synd, selvforakt og åndelige nederlag (Rom.6:14). Jo mer Nåde vi tar i mot og lar virke, jo fortere blir man frisk fra de negative omstendighetene. Men hvordan gjør vi dette i praksis? La oss bruke dagens andakt til å illustrere dette ved hjelp av et hverdagslig problem.

Et problem som dukker opp igjen og igjen er dette med at man ikke strekker til. Man føler at man ikke greier å håndtere livet slik det forventes av en selv og andre. Familien krever sitt, arbeidslivet krever sitt, menigheten sitt og du ditt. Til slutt ender man opp med at ingen får noe. Da kommer anklagene, fordømmelsen og dessverre også ofte den berømmelige selvforakten.

Nøkkelen for en slik person er å ta i mot Nåde og la Nåden få virke. Istedenfor å la tanker som ”jeg greier ingen ting”, ”jeg er sikkert ansvarsløs og ubrukelig”, ”jeg strekker ikke til i noe” eller ”jeg hopper av hele greia - jeg får det jo aldri til likevel” få slå rot i tanke og følelseslivet, må man heller velge å la Nådetankene få slå rot i oss.

Hva er så nådetankene? Jo, nådetankene er tanker som sier ”jeg erkjenner at jeg ikke greide denne oppgaven tilfredsstillende, men siden Gud har tilgitt meg, velger jeg å tilgi meg selv og gå videre i livet”, eller ”…joda, jeg ser at jeg ikke strakk til i denne situasjonen, men det var disse feilene Jesus døde for, så nå lar jeg Hans mildhet, godhet, tilgivelse og oppmuntrende smil få prege denne situasjonen. Jeg lar Hans nåde mot meg rope sterkere enn Satans fordømmelse, andres anklager eller min egen selvforakt – nå vil jeg la Nåden herske i livet mitt!”

Ser du hvor viktig det er å la Nåden få virke? Et menneske som velger å la Nåden få herske istedenfor fordømmelse, selvforakt og urimelige anklager, vil før eller senere oppleve en indre oppdrift av glede, fred, takknemmelighet og harmoni. Et slik menneske vil takle nederlag på en helt annen måte enn før – han vil begynne å herske i livet.

I morgen skal vi se på hva vi gjør når vi ligger under for synd. Inntil den tid får du ha en velsignet dag hvor jeg foreslår at du øver deg på å suge på rette piller.

Disiplene.

Ingen kommentarer: