mandag 19. mai 2008

19. Mai ”Jesus Kristus er i sannhet Herre”

Det å leve et liv i lyset er synonymt med å leve et liv med og i Jesus Kristus. Jesus Kristus er Verdens Lys (Johannes 8:12). Det å ”forbli vandrende” med Verdens Lys innebærer at vi har Lyset som rettesnor og veileder. Vi lar Verdens Lys ”lyse opp vår sti, slik at vi ikke snubler” (Johannes 11:9-10). Vi kan derfor si at det å vandre i Guds lys er synonymt med å ha Jesus Kristus, Verdens Lys, som Herre og Sjef i livet vårt.

La oss, for sikkert hundrede gang, slå fast at ingen greier å praktisere til fyllest det å ha Jesus Kristus som Herre i livet. Alle snubler vi og alle gjør vi feil. Selv kan jeg vitne om at jeg gang på gang feiler på visse områder til tross for at jeg nettopp på disse områdene ønsker å se en forandring. Det er derfor så betryggende å ha en Herre som ikke bare er full av Sannhet, men også full av Nåde (Johannes.1:14).

Det å ha Jesus Kristus som Herre handler altså ikke om å slutte med å falle. Det handler ikke om å bli feilfri eller medlem av en åndelig eliteklubb. Det å ha Jesus Kristus som Herre betyr imidlertid at jeg KOMMER TIL SANNHETS ERKJENNELSE I LIVET MITT. Erkjennelsen innebærer at jeg innser at JEG ikke greier livet mitt selv. JEG kan ikke frelse meg selv, helliggjøre meg selv eller gjøre gode åndelige gjerninger. JEG, som ikke en gang vet mitt eget beste, velger derimot å ha JESUS som den som både vet mitt beste og som i tillegg lever sitt hellige liv i og gjennom meg ,til HERRE og SJEF. Det å ha Jesus som Herre er altså en viljesbeslutning om å abdisere fra sitt eget hjertes trone og innsette en ny Konge – Kong Jesus.

Med denne og de siste andakter som bakgrunn, skal vi i morgen ta opp hva Jesus Kristus, vårt Lys og vår Herre, har å si når det gjelder liv og lære. Til da kan jeg bare oppmuntre deg ved å si: ” Men dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd” (1.Johannes 1:17).

Disiplene.

Ingen kommentarer: