fredag 23. mai 2008

23. Mai ”Gud har et Rike som er Evig”

I går så vi at Menigheten bygger på det faktum at Jesus er Messias. For å kunne vise hva denne tittelen egentlig innebærer må vi begynne med begynnelsen.

Gud har nemlig et Rike. En nasjon. (Rike er jo et annet ord for ordet nasjon). Sal 103:19 sier blant annet ”Jehova har reist sin trone i himmelen, Hans Kongerike hersker over alt”. Og Salme 145:13: ”Ditt rike er et rike for alle evigheter, og ditt herredømme varer gjennom alle slekter”.

Guds nasjon begynte altså i Himmelen. Guds Kongerike hersket ubegrenset. Når Han siden skapte Jorden og menneskene ville han at Riket skulle herske over hele jorden. Hvem gjennom? Jo, først og fremst gjennom Adam og Eva. 1M 1:27-28 : ”Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden, legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden”. Guds plan var at Riket skulle ha Ha Aretz (Landet/Jorden) i eie.

Ettersom Adam og Eva ikke lot Gud få sin Paradisiske jord, men var troløse forvaltere av Rikets anliggender og overgav Ha Aretz (Landet/Jorden) til Satan, ja da kom hele jorden inn under Satans vold (1.Joh.5.19 og Lukas 4:6). Satan ble kalt denne verdens Gud (2.Kor.4:4). Gud måtte nå velge seg ut et folk UT FRA verden (Det greske ordet ”ekklesia” (menighet) betyr for øvrig ”de som er kalt ut fra verden”). Hans valg falt på en hedning fra Ur, Abram (1.Mos.12:1- 3). Abraham ble senere hans navn. Hvorfor? Jo, han skulle bli far til en mengde folk (ikke ett folk – men en mengde!). Pakten mellom Gud og Abraham hadde ingen betingelser, men var en pakt inngått ene og alene ut i fra Guds ufortjente godhet. Som vi tidligere har sett er pakten med Kristus en paktsoppfyllese av nettopp pakten med Abraham (Gal.3:16, 29).

Gud innstiftet flere pakter med sitt eiendomsfolk. Han lovet jorden ubetinget til Abrahams ætt, men for å være Hans folk, ja da måtte man gjøre hva Gud sa. Altså var pakten som omhandlet det å være inkludert i Guds paktsfolk, betinget. 2M 19:5-6 sier det så klart: ”Dersom dere nå virkelig vil høre min røst og holde min pakt, da skal dere være min eiendom framfor alle folk – for hele jorden er min. Dere skal være et kongerike av prester for meg og et hellig folk. Dette er de ord du skal tale til Israels barn”.

For øvrig ble nå selve Guds Rike / Guds nasjon på jorden kalt Israel, et navn gitt først til Jakob. Sal 114:2 sier ”da ble Juda hans helligdom, Israel hans Rike”. Guds hellige eiendomsfolk ble derfor kalt Israel. Dette folket besto av de som var lydige Gud og Hans pakt.

I morgen skal vi fortsette undervisningen om Guds Nasjon. Temaet i morgen blir ”Et Rike krever en konge”

Disiplene

Ingen kommentarer: