onsdag 14. mai 2008

14. Mai ”Kristuslikhet – ikke bare en følelse”

Etter å ha sett Guds grenseløse nåde, klarer vi ikke annet enn å være takknemmelige. En enorm følelse av å være frie – hele – harmoniske og aksepterte fyller vårt indre når vi ser Guds overveldende rikedom i godhet mot oss (Ef.2:7). Jesus Kristus blir vår tro, vårt liv, vårt alt. Siden Han elsker oss slik, klarer vi ikke å la være å elske Ham tilbake. Hans enorme godhet i mot oss forvandler hele vår personlighet slik at vi etter hvert blir lik Ham. 1Joh 4:17sier nemlig ”I dette er kjærligheten blitt fullkommen hos oss, at vi har frimodighet på dommens dag. For slik som han er, slik er også vi i denne verden”.

I dag vil jeg vise deg en side av Nåden som er svært viktig. Det at vi er Kristuslik er nemlig ikke bare en følelse, men også en vandring. Ikke det at du og jeg vandrer plettfritt her i livet, men vi har et ønske å vandre slik Jesus vandret. Det er også vårt kall. 1Pet 2:21-23 sier nemlig: ”For til dette ble dere kalt, fordi også Kristus led for dere, og etterlot dere et eksempel, for at dere skal følge i hans fotspor, han som ikke gjorde synd, og det ble ikke funnet svik i hans munn, han som ikke skjelte igjen når han ble utskjelt og ikke truet når han led, men overlot det til ham som dømmer rettferdig”.

Nåden gjør altså at vi ønsker å vite hva Jesu vilje er og praktisere den. Vi ønsker å forstå Guds konkrete plan og vandre i henhold til Guds vilje. Kol 1:9-10 sier: ”Derfor har vi heller ikke holdt opp med å be for dere, like fra den dag vi fikk høre om det. Vi ber om at dere må fylles med kunnskap om Guds vilje i all åndelig visdom og forstand, så dere kan vandre verdig for Herren, til behag for ham i alle ting, ved at dere bærer frukt og vokser i all god gjerning gjennom kunnskapen om Gud”.

Du og jeg greier ikke å leve som Jesus vandret av egen kraft. Det er derfor det er så befriende det Paulus sier i Gal 2:20. ”Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg”. Men, som kristne ønsker vi at Herren skal leve ut sitt liv gjennom oss.

Det er derfor vi kan si ”ja og Amen” til Matt 28:19-20 hvor Jesus sier: ”Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!

I dag vil jeg at du skal vite at Kristuslikhet ikke er en følelse – det er en vandring. En vandring hvor Jesus får praktisere alt hva Han sa, alt hva Han gjorde og alt hva Han lærte igjennom deg.

Disiplene.

Ingen kommentarer: