søndag 27. april 2014

42 195

Hva i alle dager betyr 42 195? For de av dere som kan litt om løping er dette den meter avstanden du må løpe i et Maraton. 42 195 meter er langt. Det er veldig langt. Verdensrekorden er på 2 timer og 3 minutter satt av Kenyaneren Wilson Kipsang. Den norske kvinnerekorden inneholdes av den kjente Ingrid Kristiansen på 2 timer og 21 minutter.

Visste du at du er med i noe som heter 12 01? Denne gangen måles det ikke i meter, men i kapittel. Hebreer brevet 12:01 sier nemlig at du mer med i et løp: "La oss med utholdenhet løpe det løp som er lagt foran oss". Hvilket løp er det?

Det er ditt livsløp med Gud (Hebr.11) Løper du for å vinne?

Paulus gjorde det. Han forberedte seg nøye til løpet. Han løp for å vinne. Derfor sier han i Filipperne 3:13-14 at "Men én ting gjør jeg. Jeg glemmer det som ligger bak og jager etter det som ligger foran. Jeg jager fremover etter Seiersprisen". I Apg.20:24 sier han at:"jeg akter ikke mitt liv et ord verdt bare jeg kan fullføre mitt løp". Paulus var instilt på å fullføre til Seier. Har du tenkt igjennom ditt løp? Har du tenkt å seire?

Hebreerne 12:01 er viktig. Dels at du forstår at du er med i et løp. Dels at du forstår hvilken distanse det er snakk om. Når Paulus snakker om at vi skal løpe med utholdenhet innebærer dette at dette løpet ikke er en sprint, men et utholdenhetsløp. Det er viktig at du legger opp løpet ditt deretter. Når du tar deg tid til personlig bønn og bibel (Matt.6:6), er på møtene (Hebr.10:24-25) og går på feltet (Apg.1:8) vil Gud gi deg alt du behøver av den styrke du må ha for å fullføre.

La oss tenke nøye over hva Paulus formaner oss til i 1.Kor.9:24: "Løp på en slik måte at du vinner".


Ingen kommentarer: