torsdag 10. april 2014

Den hadde jeg ikke sett før

Hvor ofte har du lest misjonsbefalingen i Matt.28? Vi alle har sikkert lest den tusenvis av ganger. Men har vi sett hva det egentlig står?

La oss ta en kjapp repetisjon fra 1988 oversettelsen:

1. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler  = At vi skal gå ut regner jeg med at vi alle husker. At vi skal gjøre de til disipler og ikke bare folk som sier "ja, jeg tror" ved å rekke opp en hånd på et møte like så.

2. I det dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn  = Også dette er velkjent og lett å huske. De som er disipler skal døpes, men kun når de forstår hvilken rolle Faderen spiller, hvilken rolle Sønnen har og når de har en bibelsk forståelse av hva Guds ånd er og gjør.

3. Og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere = Det var her jeg fikk satt kaffen i halsen. Jeg hadde nemlig tatt et dypdykk i ordene "og lære dem". Dette sto klart for meg. Vi skulle altså lære dem Jesu lære. Dette måtte nødvendigvis ta tid og jeg måtte sette meg ned med dem og studere bibelen med dem. Også ordet "alt jeg har befalt" begynte å demre. Jeg kunne ikke bare fortelle at Jesus var Frelseren, men han var også "Herre", "Lærer",  "Konge" "den siste Adam", "Guds Sønn" etc. Alt hva han sa måtte læres ut slik at jeg formidlet Hans budskap og ikke mitt eller noe som bare klødde i øret.

Hva var det jeg ikke hadde sett før? Jo det var "lærer dem å holde alt". Det var altså ikke bare slik at jeg skulle finne rettferdig innstilte mennesker som ville bli Jesus disipler. Jeg skulle ikke bare lære dem alt hva Jesus hadde sagt, gjort og lært. Jeg skulle i tillegg se til at de holdt det også!

Hadde kristenheten tatt dette på alvor hadde ingen av deres medlemmer gått i krig. De hadde ikke ødelagt familier ved å drive hor, de hadde ikke abortert uønskede fostre og det hadde heller ikke vært besmittet av denne verdens ånd.

Vi har derfor et ansvar. Et ansvar ikke bare å heie på noen misjonærer vi har sett på et bilde, men selv å gå ut. Selv å lære dem. Selv vise dem alt hva Jesus har lært oss i bibelen, men ikke minst selv se til at de holder alt hva han har befalt. Dette greier vi ikke av egen kraft. Det er derfor Gud har gitt oss den kristne menighet. Det er nemlig i menighetens jordsmonn en disippel kan spire, gro, vokse og bære bestående frukt.

Ingen kommentarer: