fredag 11. april 2014

Satan, Babylon den store, Pinsevenner og Klostervirksomhet kontra Bibelens Sannhet

Ok. Jeg innrømmer det. Jeg er opprørt. Men, nå får du en artikkel skrevet i opprørthet også. Da får du et visst innblikk i mitt følelsesliv på godt og ondt. Rett eller feil, vet ikke, men jeg sier som Pilatus: "Det jeg skrev - det skrev jeg" (Joh.19:22)

Ok - here it goes: Når du studerer Bibelen og tror på dens tekster vil du kjapt finne ut at Satan eksisterer. Bibelen kaller Satan for denne verdens Gud (2.Kor.4:4). Bibelen beskriver hvordan Satan bruker sin makt. Vi kan dele disse makt-verktøyene inn i 4 deler. Dels gir han sin kraft til "Villdyret", altså Politikerne og Det Politiske System (Lukas 4:5-6, Åp.13:1-2). Dels står han bak det Bibelen kaller "kjøpmennene på jorden", altså Materialismen (Åp.18:11ff, Matt.6:24). Han styrer for det fjerde igjennom "Denne Verdens ånd" (1.Kor.2:12) - altså sin usynlige krafts påvirkning, og sist men ikke minst gjennom "Babylon den Store skjøge og hennes hore barn" (Åp.17:5), altså all falsk religion (Åp.17:1-6, 18:1-24).

At Satan styrer gjennom politiske system, økonomi, umoral og falsk religion er altså åpenbart. I går og i dag opplevde jeg 3 eksempel på det siste, nemlig Satans virke gjennom Babylon den store og hennes horebarn, på nært hold. La meg fortelle (beklager en frustrert tone….)

Eksempel nr 1: NRK viste en debatt mellom medlemmer av Den Norske Kirke (som forøvrig burde kalle seg "Human Etisk Forbunds avdeling for de som tror det finnes en eller annen guddom") . Det viste seg at Preses hos biskopene, Fru Byfuglien, argumenterte sammen med en professor i religionsfilosofi fra MF at Homofile hadde all rett til å bli velsignet av Gud i et ekteskap. Sammen med Finn Schjøll, Einar Gelius, Geir Kvarme m.fl argumenterte hun at samfunnets syn på etikk og moral skulle definere kirkens teologiske ståsted. At mennesker kunne finne på å mene noe annet, var direkte kjærlighetsløst og representerte ikke Bibelens kjærlige, rause og tolerante Jesus, ble det hevdet. Bibelen ble ikke brukt som et referansepunkt.

Jeg stiller meg spørsmålet: Hvor absurd er det ikke når skapelsen vil ta på seg rollen som Skaperen? Hvor absurd er det ikke når menneskene vil bestemme over Guds Ord isteden for å la Guds Ord få bestemme over menneskene? Hvor absurd er det ikke når Presteskapet forlater Skriften? (Hosea 4:6)

Eksempel nr 2: Pinsevennene er ikke et gram bedre. Her om dagen satt jeg med noen pinsevenn teologer og drøftet Bibelens lære. Når jeg stilte spørsmålet om hva som var Jesu lære og om det fantes en sannhet, var svaret at vi alle så stykkevis og delt. Det eneste de kunne enes om var at alle som vedkjente seg den Nikenske og Athanasianske trosbekjennelse, inklusive de katolikker som tilba Maria og ba til helgener og andre ikon bilder var kristne, mens Jehovas Vitner ikke var det. De blånektet på å ville definere hva ordene "lærer dem å holde alt hva jeg har befalt" i Matt.28 betydde og anså Jehovas Vitner som fariseeriske siden de studerte Bibelen og ville lære alle mennesker av alle raser ALT hva Jesus lærte slik vi leser det i Guds Ord. De så dette nemlig som arrogant. Arrogansen lå i at man trodde man kunne vite hva Jesus egentlig lærte. I følge teologene kunne man ikke det og ydmykhet ville hjelpe oss til å være tolerante for andre, uansett tro og praksis (bortsett fra den ikke kristne sekten Jehovas Vitner selvfølgelig). Disse pinseteologene gjorde i sin liberalisme og økumeniske tankegang seg skyldige i å blande rent med urent, rett med feil (Jesaja 5:20) og ikke være "sannheten tro i kjærlighet" (Ef.4:15). De fraskrev seg privilegiet av å være ledere for "Sannhetens støtte og Sannhetens grunnvoll". I stedet gjorde de mennesker og deres ideer til lags (Gal.1:6-10). Bibelen ble heller ikke her nevnt som referansepunkt.

Eksempel 3: Tilbake til NRK igjen. Programmet "Klostrene ved verden ende" viste oss i dag vakre, oppriktige nonner som ikke "gikk ut i all verden og gjorde disipler", men trodde oppriktig at såpe-produksjon og 7 tidebønner hver dag ville velsigne verden. Eremittene var heltene deres og ved hjelp av fattigdom, stillhet, askese, mystisisme og den hellige himmeldronning Maria, ville hengivenheten til disse ting velsigne ens egen åndelige vekst og resten av verden. Bibelsk dekning? Nope! Også denne gangen glimret bibelsitatene med sitt fravær.

Babylon betyr forvirring. Jeg har aldri mer følt meg sikrere på at Jehovas Vitner er den menigheten som holder seg mest til Bibelen og tar konsekvensen av dens lære. Jeg har aldri heller følt meg sikrere på at Falske Profeter er de som får oss vekk i fra det skrevne ord, enten ved hjelp av setninger som "Nei, Bibelen er en alt for gammel bok. Den kan du ikke stole på, vi må forholde oss til hva demokratiet mener", eller: "Vel, Bibelen er Guds Ord, men den kan tolkes såpass vidt, slik at det er farlig å konkludere med noe som helst. Det er derfor viktig at vi tolererer alle de som tror på en udødelig sjel og de som ikke gjør det, de som tror på å delta i militær virksomhet og de som ikke gjør det, de som tror på den katolske katekisme og de som ikke gjør det, de som godtar Todd Bentley som sann profet og de som ikke gjør det, de som praktiserte skilsmisse og gjengifte og de som ikke gjorde det, de som trodde at Ulf Ekman var ledet av Gud og de som trodde at Ulf Ekman var ledet av Satan- ja alle skal tolereres og ansees som kristne,  foruten da Jehovas Vitner selvfølgelig", eller til slutt nonnenes idé om at: "Tradisjonen og Kirken definerer Bibelen for oss og ikke motsatt. Selv om vår tro ikke står i bibelen, sier Kirken at vår tro er rett, derfor er vår tro og praksis rett infor Gud".

Satan finnes. Jehovas Vitner tar avstand fra ham og ALT hans vesen. De sanne kristne gjør som Jesus sa, nemlig forblir værende i Hans Ord og praktiserer det (Joh.8:31-32, Matt.7:21-27) og løper ut av Babylon Den store og hennes hore barn (Åp.18:4). Her finner vi sannhet, sunnhet, likevekt og et brennende engasjement for å lære andre opp i "å holde alt hva jeg har befalt dere".

Bonus? Jo, det er : "Og se jeg er med dere alle dager inntil avslutningen på denne verdens systemer" (Matt.28:20). Med dette som resultat er kampen for Sannhet virkelig verdt å kjempe! (2.Kor.6:14-18)


Ingen kommentarer: