fredag 18. april 2014

Respons - prisen å betale

Jesus døde i mitt sted. Det Jesus gjorde holder. Prisen er betalt. Jeg kan ikke frelse meg selv. Hans blod, ikke mitt eget strev, renser meg fra all synd. Det er Gud som får meg til å ville og virke til Hans behag - ikke at jeg drar meg selv etter håret. Når jeg faller, for det gjør jeg sikkert daglig, reiser han meg opp. Dette er kun av nåde ved tro.

Alt dette er sant. Alt dette er Bibelsk rett. Men forstår vi at frelsens medalje har 2 sider?

Medaljens 2.side kalles for "respons" eller det å vise tro. Å respondere eller vise tro på hva Jesus allerede har gjort for oss og på den rolle han har i Guds frelsesplan er faktisk like nødvendig som side 1.

La meg ta noen sitat:

1. Dere er mine venner dersom dere gjør det jeg befaler dere (Joh.15:14)

2. Dersom dere virkelig elsker meg, holder dere mine bud (Joh.14:15)

3. Den som elsker Far eller Mor mer enn meg, er meg ikke verd (Matt.10:37)

4. Den som ikke tar sitt kors (torturpæl) opp og følger etter meg er meg ikke verd (Matt.10:38)

5. Jesus bringer hevn over alle de som ikke kjenner Gud og over dem som ikke adlyder det gode budskapet om vår Herre Jesus Kristus (2.Tess.1:8-9)

6. Ikke alle som sier Herre Herre skal komme inn i himlenes rike, men bare den som gjør min Himmelske Fars vilje (Matt.7:21)

7. Den som viser tro på Sønnen har evig liv, men den som ikke adlyder Sønnnen skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham ( Joh.3:36)

8. Man må bekjenne Jesus som Herre (sjef) for å bli frelst (Rom.10:9-10)

9. Den som sier: "Jeg kjenner ham", men like vel ikke holder hans bud, er en løgner og Sannheten er ikke i ham (1.Joh.2:4)

10. Vær ordets gjørere - ikke bare dets hørere - ellers bedrar dere dere selv (Jak.1:22)

Disse 10 punktene er ikke Loviske eller Fariseeriske. Disse sitatene kommer enten fra Jesus selv, eller fra hans Apostler. Når vi tar i mot Jesus og hva han har gjort for oss må vi huske på at denne frelse har 2 sider. Én side er gaven en annen er responsen gitt i tro. Det er faktisk prisen vi må betale.

Ingen kommentarer: