fredag 25. april 2014

Finnes det reelle alternativ?

Her om dagen studerte jeg bibelen med en Pinsevenn. Vi studerer fast sammen. Fantastisk person. Elsker Jesus. Elsker Gud og vil bare følge bibelen så godt det lar seg gjøre.

Som de fleste andre vi studerer bibelen med forstår denne personen mer og mer at Jehovas Vitner holder seg til bibelens lære, mens vedkommendes eget kirkesamfunn avviker på punkt etter punkt (Eksempelvis læren om Gud, læren om Jesus, læren om mennesket, læren om døden, læren om helvetet, læren om politisk og militær nøytralitet, læren om Guds Rike, læren om frelse, osv. For ikke å snakke om synet på hvordan troen skal praktiseres). Dette gjør vedkommende frustrert. Veldig frustrert.

Vedkommende anbefaler ikke at jeg skal begynne i Pinsebevegelsen. Ikke hos Todd Bentley, Benny Hinn, Evangelisentret, Betel Church eller Ulf Ekman heller. Katolikker, Metodister, Frikirker og Statskirker er ikke engang nevnt. Det eneste alternative som var å stole på var vedkommende selv.

Denne historien er ikke enestående. Jeg har snakket bokstavelig talt med hundrevis av mennesker som mener det samme. De sitter på gjerdet. De er skuffet. De er som brente barn som skyr ilden. Etter at de har forstått Bibelens egentlige lære klarer de ikke å rekommendere de store kirkesamfunnene. De kan bare rekommendere seg selv eller sin egen hus gruppe.

Finnes det reelle alternativ til Jehovas Vitner? Nei. Det gjør nok ikke det. (1.Pet.2:9-10, Matt.16:18)




4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Du har ikke forklart meg forskjellen på Bibelen 1988 oversettelsen, og den nye verdensoversettelsen. Hvilken bibel leser du?

Jeg ser at det er store forskjeller i oversettelse av skriftssteder i disse to.

Hvorfor er den nye verdensoversettelsen mer pålitelig enn 1988 oversettelsen?

Hva er rett og hva er galt, og hvorfor?

Hvis man skal være i tvil om så mangt, hvorfor ikke da også bare begynne å lese mormons bok, og den kostelige perle? Mormonerkirken står vel også stødig i disse enhetstider?

Du har vært aktiv i trosbevegelsen i 20 år, men hva fikk deg til å melde deg inn i jehovas vitner? Var alle disse årene i trosbevegelsen bortkastet for deg, og hvorfor så du ikke ting klarere før (vedrørende jehovas vitner)?

Var du kanskje selv i en utsatt og sårbar situasjon, og så lot du disse vitnene få slippe inn i ditt hjem? Noe må ha skjedd, men hva?

Mvh. Linus

Disiplene sa...

Hei Linus.

1. Håper du har lest alle svarene jeg har gitt deg. Hva synes du om dem?

2. 1988 oversettelsen er stort sett oversatt fra den Bysantinske tekstfamilie. NWT fra den Alexandrinske. Jeg leser begge bibler.

3. Oversettelsesforskjellene er ikke så store. Den største er nok at NWT har gjeninnført Guds navn i teksten. Som du sikkert vet har Guds Ånd inspirert original manuskriptene. Her nevnes navnet Jehova nesten 7000 ganger.

4. "Hva er rett og hva er galt og hvorfor"? Vel, det var ikke lett å være konkret på dette spørsmålet, men bruk gjerne flere bibeloversettelser og sammenlign. Stort sett beriker de hverandre.

5. Man behøver ikke være i tvil om så mangt. Man kan bare holde seg til Bibelen og studere den nøye. Da finner man ut hva den lærer om Gud, om Jesus, om Døden, om Riket, om Hevetet, om moral etc. Holder man seg til det, holder man seg til sannheten. Sannheten skal dog praktiserers (Jak.1:22).

6. Mormonerne står støtt, men de bygger på ikke-bibelske manuskript slik som Mormons bok, Den Kostelige Perle, Abrahamsboken, Lærer og Pakter. Selv har jeg lest alt dette og forkastet det relativt kjapt da det ikke hadde et fnugg med Bibelens lære å gjøre. Mormonerne er en ikke-kristen religion (pga alle deres ville læresetninger), men med god moral og flotte medlemmer.

7. Alle årene i trosbevegelsen har vært fantastisk lærrerike. Har fått møtt masse flotte mennesker og vært med på en hel masse positivt. Læren og praksisen er derimot ikke Bibelsk.

8. Hvorfor så jeg ikke klarere før? Ja du kan så si :-) Jeg så nok relativt mye av det jeg tror i dag. Eksempelvis har jeg aldri trodd at Jesus er Jehova, jeg har aldri trodd at Israel er Guds utvalgte folk i dag, aldri feiret jul eller deltatt i militæret.

9. Jeg var nok ikke i en sårbar situasjon, men det som skjedde var at jeg måtte ta konsekvensen av hva jeg trodde på. Dersom 2+2 = 4, kunne jeg ikke være med i en menighet som sa at 2+2 =5

10. Eksempelvis trodde jeg som tidliger nevnt at Jesus var Guds Sønn - ikke Gud Sønnen. Siden jeg ikke tror på treenigheten kunne jeg jo ikke være med i en menighet som trodde at Gud besto av 3 personer, ikke sant? Det ville være hyklersk og repsektløst. Det samme ville det være dersom jeg ikke trodde på at 1 hovedpastor skal lede en menighet, men et råd av eldste. Slik kunne vi har fortsatt.

11. Avslutningsvis har jeg lyst til å stille deg enda et spørsmål. Tror du at Gud har et folk på jorden? Om du svarer nei, hva betyr da Apg.15:14? Eller hvordan tolker du Joh.17:21-23 + 1.Kor.1:10?

Anonym sa...

Hei og god dag igjen.

Ja, jeg har lest alle svarene dine, og du går som alltid grundig til verks. Veldig fine svar, men jeg er nok ikke helt enig med deg i alt. Selv om jeg er enig i at kristenheten i Norge er blitt veldig sløvet for tiden, og da tror jeg en vekkelse må til.

Vedrørende spørsmålet ditt om jeg tror at Gud har et folk på jorden er svaret mitt JA.


Slik ser jeg det:

jeg tror at Gud har et folk på jorden, og jeg tror at Jesus er menighetens fundament, og at menigheten eller kirken er Jesu legeme her på jorden. Menigheten er Guds folk, og i menigheten samles mennesker ifra alle jordens folk som tror på Jesus. = Joh. 1: 12-13=

Alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, dem som tror på hans navn, og de er ikke født av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje, men av Gud.

Derfor tror jeg at jehovas vitner tar feil, når det er snakk om de 144.000 = Joh.1:12

Djevelen kan gi feile tanker i sinn, følelser og hjerte som man egentlig ikke vil selv = Joh. 13:2

De holdt måltid. djevelen hadde allerede inngitt i hjertet til Judas, sønn av Simon Iskariot, at han skulle forråde han.

Eller ef.6:12, Joh.10:10.

Vi har en kamp mot løgnens far.

Det jeg vil gjøre da er å bruke troens skjold som for meg er Lukas 1:37 =

FOR INGENTING ER UMULIG FOR GUD.

Mvh. Linus

Disiplene sa...

Hei igjen Linus.

Så flott at du har lest svarene og at du synes de er fine. Helt i orden at du ikke er enig i alt.

Når man ikke er enig, bør man gå til bibelen og granske den for å se om en selv eller den man samtaler med har tatt feil. Jeg synes derfor det er kjempe bra at du siterer bibelvers.

Vi også tror at Guds Folk er de som har tatt i mot Jesus og tror på ham. Men det å tro på ham betyr noe mer enn bare si JA til hva Jesus gjorde. Det å tro innebærer også å si JA til hva han lærte, ikke sant?

Dersom Gud har et folk på jorden og Jesus styrer dette folket, hvilket du og jeg er enige i finnes, burde ikke dette folket mene det samme som Jesus mener, stå for det Jesus sto for, lære det Jesus lærte, ha den samme moral som Jesus har og gjøre det Jesus befalte de å gjøre?

Hva tenker du om dette i lyset at Matt.7:21 og Lukas 6:46?